Kleinschalige honden- en kattenfok mag niet aan banden!

mariajohanna

/ #103 kattenfokken

2014-12-11 21:02

Nederland kent een aantal problemen op kattengebied. Teveel katten, onzorgvuldig gefokt, broodfok enz. Aan het grote aantal katten doe je niets met deze wet. Een broodfokker gaat echt de cursus niet volgen want hij/zij weet heel goed hoe het wel moet maar doet het niet vanwege de hogere kosten. Zolang mensen ook voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, blijft broodfok bestaan. Wellicht eens beginnen met een goede voorlichting.

Wil je het fokken in goede banen leiden, dan moet je bij het begin beginnen: hoe wil ik dat een kitten wordt afgeleverd. Dus bijvoorbeeld 2x ingeent, gechipt, ontwormd en op een leeftijd van 13-14 weken. En niet die idiote 7 weken waarop een kitten nog niet eens gespeend is. En vandaar uit ga je verder met afspraken over garantie en medische testen.  Een Pers die met HCM bij de dierenarts zit is net zo duur als een HTK kat met HCM. Ik zie niet in waarom ik als fokker van een raskat wel voor de kosten moet opdraaien terwijl mijn buurman van de HTK het niet hoeft.

Deze nieuwe wet zorgt alleen maar voor achteruit gang. De kosten voor de cursus gaat nog wel lukken naar ik heb geen 6 weken vakantie, ik wil geen kattenbakken uitscheppen in een asiel, geen ziektes mee naar huis brengen en ik wil niets met honden van doen hebben.

 Wat mij betreft mag Den Haag verplichte testen opleggen aan bepaalde rassen, nu hangt het van de vereniging af. Probleem is alleen hoe je het gaat handhaven en controleren. Misschien eens beginnen met een verbod op plaatsen van kittenadvertenties op sites zoals marktplaats?