joos_moet_blijven


Gast

/ #29

2013-10-18 15:06

"Joos" is het enige programma dat mijn aandacht kan houden. Haar standpunt over het Nederlands in Vlaanderen is het mijne, haar visie op cultuur ook. Als ik haar beluister (and mind: ik ken haar hoegenaamd niet) vloeit mijn geest in haar over. Haar krachtdadige en mooie (geen cliché) stem is een verademing in het moeras van goedkoop sentiment en cafépraat waar de Vlaamse media langzaam maar zeker in wegzinken. Ik weet het: luister-, lees- en kijkcijfers dicteren alles, maar durf jezelf de vraag te stellen: moet entertainment/bezighouding het ultieme doel zijn van de openbare media? Wat is er mis met de verantwoordelijkheid tegenover de luisteraars, de kijkers, de lezers? Hen iets bijleren, hen informeren, hen kritisch maken. Maar vooral niet bezighouden of in slaap wiegen. Het belastinggeld dat radio, tv en krant drijvende houdt is daar niet voor bedoeld.
Het motto van de universiteit Gent zou wet moeten worden in Vlaanderen: durf denken. En voor de media: leer Vlamingen denken. Gewoon denken, het moet nog niet eens kritisch zijn.

Ik wil Joos terug.

Patrick Vanleene