Tegen de muzikale drooglegging in Leuven

Rikkie

/ #94 Massahisterie

2013-07-19 14:34

Ik heb tinnitus en gehoorschade, voornamelijk voor frequenties boven de 1 000 Hz. Ik heb dat opgeraapt door te veel blootstelling aan te luide muziek. Ik was van mening dat mij dat niet kon deren. En nu hoor ik slecht en zit voortdurend met de tuut! Uit de reacties die hier verschijnen kan men opmaken dat het merendeel van de personen die reageren geen benul hebben van wat luide muziek kan teweegbrengen. De muziekwereld schreeuwt het hardst, dat is te begrijpen. Zij bekommeren zich niet om geluidsoverlast en gehoorschade. Toch zijn er nog muzikanten die er wel oren naar hebben. Bij 95 dB(A) LAeq,15min kan men naar hartenlust tot een 7,5 min lawaai maken tot bij voorbeeld 105 dB, hetgeen zeer schadelijk is. Wanneer men dan 7,5 min muziek draait aan 85 dB, is het gemiddelde over 15 min: 95 dB, de norm van Joke Schauvliege. Bij 93 dB(A) LAeq,1min kan men maximaal gedurende 30 sec de oren van de aanwezigen naar de tuut helpen, maar dan moet men wel 30 sec muziek brengen aan 81 dB! Dat lijkt mij een gezonde aanpak: men kan van de muziek genieten en men moet niet schreeuwen, wil men iets tegen vrienden zeggen.