Terugbetaling levensnoodzakelijke medicatie / Remboursement

Patrick Mertens

/ #979 Viktor

2013-05-01 18:51

Als directeur van een basisschool weet ik wat het betekent om dagdagelijks te zorgen voor kinderen. Ouders die hun kind onvoldoende zorgen toedienen worden met de nek bekeken en er treden allerlei instanties in het werk om "het kind te beschermen".
Wel, hier hebben we te maken met ouders die er alles voor over hebben om hun kind de nodige zorgen toe te dienen. Alleen is het medicijn zo onbetaalbaar duur dat ze niet (lang) meer de mogelijkheid hebben om deze levensnoodzakelijke zorgen toe te dienen. En wat doet de overheid? Afwachten... Nochtans zijn er heel wat mogelijkheden: als alle topambtenaren van bedrijven die deels door de overheid werden gered, gefinancierd of gesponsord éénmalig hun (onterecht hoge) bonus afstaan, kunnen we al een heel eind verder. Voor mijn part mogen ze dan een beetje minder gemotiveerd werken gedurende een maand, want dat was toch het meest stevige argument voor zo'n bonus, of vergis ik me? Dus: warme oproep aan de CEO van Dexia, KBC, Electrabel, Belgacom, NMBS, Fortis, ... Als we het van Onkelinx gaan moeten hebben, zijn we nog niet jarig.

Dat zoiets in een beschaafd land als België kan gebeuren: ik voel me echt beschaamd! Waar zit de reactie van Unicef? Of moeten de rechten van het kind niet gerespecteerd worden door onze eigen onverheidsinstanties?

Patrick Mertens - directeur van GBS Wemmel