Stop hoofddoekverbod in België!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Stop hoofddoekverbod in België!.


Gast

#101

2013-08-27 14:58

hoe gaan we dit stoppen? weet iemand het? we moeten er tenminste iets aan doen

 

Sleuven

#102 Re:

2013-09-03 11:23

#101: -

BOEH! heeft via hun advocaat een brief opgesteld dat elke leerling die naar een GO gaat en de hoofddoek/tulband moet uitdoen kan gebruiken. Voor meer info over de brief kan je me mailen of BOEH! contacteren.

T.a.v. de directie en de inrichtende macht van NAAM VAN DE SCHOOL

ADRES + HUISNR.

POSTCODE + PLAATS

 

 

 

PLAATS + DATUM

 

 

verstuurd: per aangetekend schrijven en per e-mail

 

 

 

Betreft: verbod op religieuze kentekens dat vanaf 1 september 2013 ingaat

in NAAM VAN DE SCHOOL

 

 

 

 

 

Geachte mevrouw,

Geachte heer,

 

Vanaf 1 september 2013 wordt in uw school uitvoering gegeven aan het verbod op levens-beschouwelijke kentekens, zoals dit op 1 februari 2013 werd geformuleerd in de omzendbrief 2013/1/omz van het GO!. Concreet betekent dit dat onze dochter NAAM, een leerlinge op uw school, tijdens het komende schooljaar niet langer een hoofddoek zal mogen dragen; en dit, in weerwil van haar diepste persoonlijke overtuigingen.

 

Zoals u wellicht mocht vernemen via de pers, werd er onlangs namens een platform van verscheidene middenveldorganisaties en ouders van moslim- en sikhleerlingen, bij de Raad van State een beroep tot nietigverklaring ingediend tegen het algemene verbod van het GO! op levensbeschouwelijke kentekens. Deze procedure is heden hangende.

 

Zolang de Raad van State -als hoogste administratieve rechtscollege- niet ten gronde uitspraak doet over het verbod, blijft er gerede twijfel bestaan over de wettigheid van het verbod. Er kan immers worden geobserveerd dat het verbod op zeer gespannen voet staat met het grondwettelijk gewaarborgd recht op onderwijs, in samenlezing met de vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst, de vrijheid van meningsuiting, alsmede het verbod op discriminatie op grond van geloof of levensbeschouwing.

 

In afwachting van de uitspraak van de Raad van State, wensen wij thans -als bezorgde en betrokken ouders- te verzekeren dat onze dochter niet nodeloos en onherroepelijk schade zal ondervinden ten gevolge van het verbod. U zult begrijpen dat wij wensen te vermijden dat onze dochter dagelijks zal worden blootgesteld aan een vernederend gewetensconflict; dan wel dat zij zich misbegrepen en geviseerd zou voelen omwille van haar religieuze overtuigingen, haar opvoeding en haar culturele identiteit.

 

Derhalve verzoeken wij u met aandrang om -minstens tot de Raad van State zich heeft uitgesproken over de zaak- de implementatie van het verbod tot nader order te willen opschorten, of ter zake een gedoogbeleid te willen voeren en het dragen van levensbeschouwelijke kentekens (vooralsnog) niet te sanctioneren. Deze handelswijze dringt zich op, gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel, het redelijkheidsbeginsel, het evenredigheidsbeginsel en -niet in het minst- de verplichting die rust op elk zorgvuldig handelend schoolbestuur (de zgn. bonus pater familias) om schadebeperkend op te treden.

 

Ten overvloede, dient daarbij te worden gewezen op het feit dat het GO! zelf de noodzaak van zulk schadebeperkend handelen heeft erkend. In haar beslissing van 1 februari 2013 stipuleerde ze expliciet dat:

"[…] in afwachting van de einduitspraak door de Raad van State, wordt aan de Raden van Bestuur ieder wat hun scholengroep betreft een mogelijkheid tot overgangsperiode toegelaten die leerlingen die in het schooljaar 2012-2013 levensbeschouwelijke kentekens droegen en regelmatig school liepen in een GO!-instelling waar nog geen ‘verbod’ van kracht was en dit tot het einde van hun schoolloopbaan in het onderwijsniveau."

 

Tot slot, rest het ons om ons -in lijn met het pedagogisch project van uw school- te beroepen op het maxime dat door Evelyn B. Hall zo treffend werd toegeschreven aan Voltaire: "Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire."

 

Wij hopen dat u instemt met ons verzoek, zodat wij samen met onze dochter kunnen uitkijken naar een leerrijk en stimulerend schooljaar. Tevens hopen wij dat u wilt aanvaarden dat het onderhavige schrijven geenszins afbreuk doet aan ons diep respect voor de waarden die ten grondslag liggen aan het pedagogisch project van uw school, alsmede voor de inzet en toewijding van uw leerkrachten.

 

Gelet op het voorgaande, zult u begrijpen dat wij u dit schrijven richten onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning.

 

Wij danken u alvast voor uw begrip en medewerking, en tekenen,

Met hoogachting,

 

 

 

 

UW EIGEN NAAM UW EIGEN NAAM

Ouder van NAAM LEERLING Ouder van NAAM LEERLING

 

Succes


Gast

#103

2013-09-06 21:15

Stop hoofddoekverbod in België!

Gast

#104

2013-09-30 20:02

Ik ben tegen het hoofddoekverbod, wij mogen geen hoofddoek ma we moeten wel de tekens van de christenen accepteren? Waarom laten ze ons niet gewoon onze ding doen en zij die van hun, maar nee ze moeten weer moeilijk doen.. Pffff

Gast

#105

2013-10-21 18:56

Heel goed bezig!

Gast

#106

2013-11-25 19:29

ikk vind het erg
alls je buite de sgool ure op sgool bent je je hoofdoek well aaan mag houden ''PuNt''
El Mordor

#107

2013-11-25 20:36

Als jullie in Belgie (of om het even waar) willen wonen en steun krijgen , dan moet u zich maar aan de westerse waarden EN normen houden! Bent u hier NIET mee akkoord : vertrek dan , wij hebben jullie niet nodig. En wij vragen er helemaal niet om dat jullie voor het minste probleem samentroepen om terreur , vandalisme en alle andere vormen van verzet te plegen! Want daar zijn jullie erg goed in. Belgie moet zich NIET naar jullie plooien , jullie moeten jullie aanpassen. Willen jullie dit niet? OPROTTEN dan!!! Ga in jullie eigen land de boel afbreken dan , maar daar durven jullie niet te wagen wat je bij ons wel doet !
El Mordor

#108 Re: Re: Hoofddoekenverbod

2013-11-25 21:20

#70: Miss freedom - Re: Hoofddoekenverbod

Kijk , ik wil niemand beledigen : ikzelf ben ooit gedoopt geweest en heb mijn communie gedaan als katholiek 'christenen' . Ik heb op school tot mijn 17 jaar godsdienst gevolgd. Ik heb nooit echt geloofd in het verhaal van de bijbel , Jezus , God , e.d.  Voor mij persoonlijk mag iedereen zijn geloof volgen , zolang er geen sprake is van 'opstand , verzet en moord' ! Het is net hier waar het probleem zich bevind : De mensen krijgen schrik en beginnen in te zien hoe de inburgering van de moslims en de Islam zich verder uitbreidt! Overal ter wereld! Waar de mensen nog het meeste schrik van hebben is dat jullie zullen uitvoeren wat er in 'de Koran' geschreven staat : ' er is maar 1 god en dit is Allah' , 'elke andere godsdienst bestaat niet en word aanzien als 'ongelovigen' . 'vermenigvuldig u voor Muhammad (de profeet Mohammed) en roei ALLE ongelovigen uit in de naam van ALLAH !  Dit zijn enkele voorbeelden die ik hier opgeef . En dit gevoel wordt versterkt door organisaties als sharia4belgium ed. Vinden jullie het normaal dat jullie bij onenigheid samentroepen om de boel af te breken , vandalisme te plegen en rellen te veroorzaken? Vinden jullie het normaal dat jullie 'alle westerse vrouwen zijn hoeren' scanderen als ze in de zomer een rokje of topje aanhebben? Vinden jullie dit normaal dat jullie in MIJN land onze westerse waarden en normen willen afbreken? Als je niet akkoord bent , vertrek dan in alle stilte en zonder rellen te moeten veroorzaken. Nog een voorbeeld : Als ik in een moslim-land  een kerk zou vragen , weet je wat er dan met mij gebeurt? Juist , ik zal niet lang meer leven dan! Het verschil is : jullie hebben al moskeeen , jullie volgen ramadan en ook het suikerfeest is niet verboden . Belgie is jullie gast-land!  Maar stop met verder keet te schoppen : in dit land leven wij niet 'in teken van onze godsdienst' , jullie dus ook niet ! En wat mij dan ook stoort is dat jullie nu opeens wel spreken van 'Belgie is een vrij land' en 'Belgie is een democratie'! Want in dit geval misbruiken jullie het woord democratie , want volgens de Islam is democratie gewoon stom en onbestaande en wordt het door jullie gewoon weggelachen! Daar stopt jullie respect tov jullie gast-land Belgie , met zijn eigen wetten en regels. Aanpassen doen jullie gewoon niet! Zo , dit was het en hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik proberen zeggen heb. Ik hoop ook dat ik niemand in persoon of zijn geloof hiermee beledigd heb! Met vriendelijke groeten


Gast

#109 Re: Re: Re: Hoofddoekenverbod

2013-11-29 19:38

#108: El Mordor - Re: Re: Hoofddoekenverbod

wat zit ge hier te zieveren!! Als ge naar Marokko gaat zie ge overal kerken, wj hebben mss moskeeen, ma die ni egt op een moskee lijkt. we mogen geen toren niks... en jullie zjn gwn bang om dat er veel mensen bekeren naar de ISLAM dat jullie denken dat islam gevaarlijk & niet veilig is. Ze hebbe opgemerkt dat islam de waarheid is en t enigste betrouwbaarste juiste geloof is.. wij respecteren ook jezus en mozes en alle andere, maar jullie niet,.. of zoals die filmmaker over de profeet die dood is en zen huid zo is gebleven zoals farao zegt al genoeg!! of die ene van Vlaams Belang die tegen Islam was en nu zelf bekeerd is tot de islam??