DE SLACHTOFFERS, EEN VOLWAARDIGE PARTIJ IN HET STRAFPROCES


Gast

#26

2013-02-24 22:13

We leven in een rechtsstaat waar recht moet zegevieren en waar wraak vermeden moet worden. Schuld en strafmaat moeten bepaald worden door de rechters en/of jury, niet door de slachtoffers. Ik leef oprecht mee met de slachtoffers, ook met de ouders van Kim De Gelder, die evengoed slachtoffer zijn, maar wat gevraagd wordt in deze petitie zal onze rechtsstaat niet vooruit helpen.

Gast

#27

2013-02-24 22:50

Wat zou u allen doen indien uw kind gestoord bleek en criminele feiten pleegde, zou u dan ook tevreden zijn wanneer men u het recht ontzegt om zijn/haar proces mee te maken?

Zou u dan eveneens willen dat er over uw kind, uw eigen bloed, een mediaproces gevoerd wordt waarover ouders van slachtoffers en mediageile strafpleiters/zelfuitgeroepen trauma-en geweldpsychologen/psychiaters hun zegje moeten doen?

Alsof ze boven alle instanties en wetten staan, voeren ze een strijd om de publieke opinie aan hun kant te krijgen en het hele mediacircus nog wat aan te zwengelen. Wat er gebeurd is, valt allerminst goed te praten, maar dat dergelijke gestoorde acties van zieke personen een hele stad (ik ben zelf Dendermondenaar en wordt de massahysterie stilaan beu), een hele samenleving (alsof het hier om een staatsgevaarlijke terrorist gaat) moeten verlammen, is ronduit ergerlijk. Men zou er beter aan doen om ook de ouders en nabestaanden van slachtoffers tegen zichzelf te beschermen en hen in alle sereniteit het rouw- en verwerkingsproces te kunnen laten aan/hervatten. Media-aandacht olv de Vermassens van deze wereld en verloren energie (99,99999...% van de bevolking wilt ondanks de ernst van het gebeurde wel nog verderleven zonder de continue berichtgeving en aandachtstrekkerij van een psychisch gedecompenseerd individu, en heeft in het geval van de Dendermondenaar recht op een stadsbeleid dat niet gedomineerd wordt door de angst en een emo-beleid dat voor de bevolking weinig soelaas brengt) brengen de slachtoffers zeker niet terug... Men herhale dit credo voor alle processen-Dutroux, Janssens en al die verschrikkelijke drama's die in de toekomst nog zullen plaatsvinden.

Niet toegeven aan deze gestoorde geesten en verder leven, ondanks, maar mét het geleden trauma, lijkt me als maatschappij wijzer dan te berusten in de emotionele stilstand en sensatiezucht die ons de laatste tijd beheersen.

Gast

#28

2013-02-24 23:09

slachtoffers moeten evenveel recht krijgen dan den dader . zo niet meer recht !!

Gast

#29 Re:

2013-02-25 00:06

#4: gast 3 -

Als burgerlijke partijen strafmaat mee moeten bepalen dan krijgen alle daders levenslang. kan niet !

Waarschijnlijk is volgende stap een petitie voor de doodstraf her in te voeren...

gast

#30 Onderwerp

2013-02-25 00:06

Ondanks het leed dat de slachtoffers hebben meegemaakt, vind ik het heel moedig dat zij de stap willen/durven zetten om de 'rechtspraak' aan de kaak te stellen. Zij vragen geen onoverkomelijke dingen. Als mijn kind/ familielid hetzelfde zou meemaken als wat degene in deze zaak meegemaakt hebben, zou ik het maar normaal vinden dat ik ook juryleden kan wraken. Al is het maar psychologisch: het feit dat de beklaagde niet meer kan doen dan het slachtoffer.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-02-25 00:53


Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-02-25 00:54


doordenkertje

#33

2013-02-25 01:45

Eerst en vooral mijn medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers van deze verschrikkelijke tragedie. Maar rechtspraak is rechtvaardigheid en kan per definitie geen wraakrechtspraak zijn, zoals we die vandaag in sommige landen nog kennen. Niet alles bij justitie is perfect, verre van,
maar er zijn een paar essentiële zaken die er wel zijn. Waar haalt men het in het hoofd om te pleiten dat de ouders van de dader niet mogen aanwezig zijn, is er nog niet zoiets als mensenrechten die bestaan? Mee bepalen van de strafmaat: ondenkbaar. Voorbeeld tot waar dat kan gaan: in Saudi-Arabië kan men de doodstraf krijgen, maar die kan omgezet worden indien er een financiëel akkoord tussen de dader (of zijn familie) en de familie van het slachtoffer gevonden worden. Daar bestaat dus nog steeds het "bloedgeld". Is dit het soort van justitie dat wij willen, gewoon ordinaire "wraak" en diegenen die geld genoeg hebben betalen er zich uit.
De feiten zijn erg genoeg, laat ons tenminste als maatschappij onze menselijke waardigheid behouden.
Gast

#34

2013-02-25 02:39

Wanneer deze petitie ooit zou aanvaard worden, betekent dit een gevaar voor onze rechtsstaat en voor onze gerechtelijke democratie.
Na het proces Clottemans gingen er zelfs stemmen op om de assisenjury af te schaffen omdat vele mensen de indruk hebben dat de jury uit haat en wraakzucht mevrouw Els Clottemans schuldig verklaard hebben en niet objectief geoordeeld hebben vermits een aantal mogelijke motieven nooit onderzocht geweest is.
Iedereen moet als mens gerespecteerd worden, ook de beschuldigde, hoe zwaar de criminele feiten ook zijn.
Om objectief te kunnen oordelen moet de beschuldigde door jury en rechter in de allereerste plaats gerespecteerd worden als mens, zoniet oordelen zij afhankelijk en partijdig en dat zou dan het einde betekenen van onze democratie !

ikke

#35

2013-02-25 08:55

meer rechten voor de slachtoffers en voor de dader kim de gelder hoeft er helemaal géén proces !! hij kickt erop om in de media te komen !!! weg met hem !!! in de cel !!!

Gast

#36

2013-02-25 08:56

de ouders zijn ook slachtoffers, ze zijn ook geweigerd om hun zoon op te nemen.... vele instantie's zijn zelf in de fout!

Gast

#37

2013-02-25 10:37

Mijn oprecht medeleven voor alle ouders en familie van de slachtoffers.
Toch is het volgens mij niet echt zo'n goed idee om ouders van slachtoffers meer rechten te geven bij bijvoorbeeld de bepaling van de strafmaat. Hoe erg deze feiten ook zijn, de verdediging heeft ook haar rechten. Emotionele reacties en wraakneigingen kunnen ook geen goede basis vormen voor een rechtssysteem. Als ouders van slachtoffers dan ook nog eens gaan beslissen wie wel en wie niet in de rechtszaal mag aanwezig zijn, zijn we op weg naar de totale willekeur. Aan elk rechtssysteem zijn verbeteringen mogelijk, maar ik denk niet dat dit verbeteringen zijn. Tenslotte vind ik het ook vreemd dat 1) de advocaten van de verdediging dergelijke oproepen en petities niet proberen tegen te houden en 2) dat de pers van dergelijke oproepen een hoofdpunt maakt.
M.M.

#38

2013-02-25 10:37

Zéér veel medeleven met die ouders en alle slachtoffers. Dit moet vreselijk zijn.
Maar ik vind de vraag om burgerlijke partijen mee de strafmaat te laten bepalen geen goed idee. Dat is het begin van een justitie van willekeur.
Bovendien vind ik het onmenselijk om te vragen dat de ouders van De Gelder niet bij het proces mogen zijn. Ik heb ook heel erg met dié mensen te doen. Ze hebben een zwaar zieke zoon die gruwelijke feiten heeft gepleegd, maar het is héél goed mogelijk dat die mensen daar geen enkele schuld treft. Ze hebben zelfs geprobeerd hun zoon te laten colloqueren omdat ze voelden dat hij gevaarlijk werd. Ze werden uitgelachen door de psychiater. Wat voor een machteloosheid moeten die mensen gevoeld hebben! Hun leven en dat van hun andere kinderen is ook volledig verwoest. Ze worden langs alle kanten scheef bekeken en moeten niet op veel steun rekenen. Ik vind dat ze minstens het recht mogen hebben om het proces bij te wonen, ook zij moeten door een zeer moeilijke periode, ook zij hebben recht op verwerking.
Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan het leed van de andere slachtoffers!! Ook aan hen zeer veel sterkte gewenst, en hopelijk kan de bitterheid plaatsmaken voor berusting na dit proces.
M.A

#39

2013-02-25 10:46

Ze zouden hem martelen op die manier leert af !omdat hier in de gevangenis zijn ze veel te verwent ze zouden moeten doen zoals in Amerika strenger en niet zo pffffff dan denken ze eerste voor dat ze slecht ziekelijke te doen

Gast

#40

2013-02-25 11:32

De mensen van goede wil, zij die echt de wereld dragen, mogen niet langer aanvaarden dat politici en media, ziende blind, onze democratie en samenleving verder ten gronde richten met regels die alle fundamentele rechten van goedmenende burgers met de voeten treden.
Een vuist maken tegen dit onrecht, meewerken aan bewustwordingscampagnes bij de mensen, concrete acties, ik sta er klaar voor. Ik wens allen veel sterkte en deze moeilijke weken.
kanule

#41 Re:

2013-02-25 13:00

#26: - Volledig akkoord met dit standpunt.

 


Gast

#42

2013-02-25 13:20

een zeer zinvol initiatief aangezien de slachtoffers nog steeds geen gelijk proces krijgen dankzij de vele advocaten in de regering en de politiek. Was er niet in dertijd met detroux een verbertering beloofd,

Gast

#43

2013-02-25 13:32

een zeer zinvol initiatief de belijdsmakersveel advocaten) moeten eens beseffen dat gevangenissen bouwen goedkoper is,politie,advocaten rechters enz. dan telkens criminelen terug op te pakken en het een pak veiliger is voor de gemeenschap.Maar de advocaten zullen dan minder verdienen

Gast

#44

2013-02-25 14:54

misdadigers hebben in België meer rechten dan slachtoffers of nabestaande van slachtoffers

Gast

#45

2013-02-25 15:23

LEVENSLANG GEVANGENIS VOOR DE GELDER . (punt)

Gast

#46

2013-02-25 15:24

Het mag wel eens veranderen in België , de daders worden meer beschermd dan de slachtoffers

Gast

#47

2013-02-25 15:52

Ik onderschrijf volledig de actie die de ouders en familieleden en vrienden van de slachtoffers doen. De slachtoffers moeten een volwaardige partij worden in het strafproces.

Gast

#48

2013-02-25 16:30

HET MOET GEDAAN ZIJN MET DE 'VIP' BE PAMPING
VAN (KINDER)MOORDENAARS EN DE REST VAN DIT TUIG.

Gast

#49

2013-02-25 17:14

schandalig de daders worden beter beschermt of de slachtoffers .
zulke moordenaars mogen geen rechten hebben
ongelofelijk dat ze zo verdedigd worden

Gast

#50 De Gelder

2013-02-25 17:17

Waar haalt de beschuldigde al dat geld om zijn advokaat te betalen,wij zullen het wel betalen.
Laat die luxe leventjes van de schuldigen en laat ze boeten voor wat ze gedaan hebben net zoals andere gedetineerden.