Bibliotheek Carnisselande

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Bibliotheek Carnisselande.


Gast

#1

2012-10-25 21:53

Een schande wanneer deze faciliteit voor de jeugd en de ouderen gesloten zal worden!

Gast

#2

2012-10-25 21:56

Na een hersenbloeding gebruik ik geen auto meer. Wel lees ik graag boeken! Naar de bibliotheek lopen in Carnisselande is voor mij geen probleem, maar om naar de bibliotheek in Barendrecht(dorp)te lopen vind ik geen optie..
WS


Gast

#3

2012-10-25 21:58

ik ben Barendrechter en net als elke andere inwoner wil ik gebruik kunnen maken van de bibliotheek. Sluiten van de bibliotheek in Carnisselande is mensen belemmeren in in het kunnen genieten van en deelnemen aan cultuur. Waarom wordt er ,als het echt moet, niet gekozen voor het sluiten van de bibliotheek aan de Middenbaan? Barendrechters uit het "oude dorp"kunnen dan naar de bibliotheek in Carnisselande en zo kennismaken met hun "nieuwe Barendrecht".
Jo POlak

Gast

#4

2012-10-25 22:24

Het slaat nergens op, als de gemeente geen geld hebben, dan zijn we de slachtoffer. We leven in Nederland en iederen moet veel belasting betalen en wij moeten gaan lijden met de bezuiniging. Absurd.

Gast

#5

2012-10-25 22:26

Ben helemaal niet mee eens met dat de bibiotheek weggaat, ben verhuisd van Rotterdam naar Carnisselande speciaal voor de kinderen, dacht dat het hier veel beter dan in Rotterdam, helaas is Barendrecht nog slechter, geen schoolzwemmen meer, school moet bezuinigen en zeker dat nu de bibiotheek weg moet. dat kan toch niet ?????????
bewoner Carnisselande

#6

2012-10-25 22:32

Het is beschamend te noemen dat er plannen zijn om op de bibliotheek in Carnisselande te bezuinigen. Dit is een deel van Barendrecht rijk aan kinderen en scholen. Hoezo investeren in onze kenniseconomie? Het begint bij de jonge kinderen die elke week boekjes komen lenen. En wat dacht je van de senioren in de buurt, die vaak niet meer zo mobiel zijn?
R. Jagmohan
bewoner Carnisselande

DJ

#7 Bibliotheek

2012-10-25 23:38

Carnisselande is bekend vanwege de jonge gezinnen. Met het weghalen van de Bibliotheek wordt de kinderen een educatief middel ontnomen, wat zonde zou zijn. Ik ga wekelijks met mijn kind naar de Bibliotheek, indien deze wordt weggehaald zal dit veel minder worden omdat ik zelden in Oud Barendrecht kom en zal komen.

Gast

#8

2012-10-26 11:02

Is het wel echt een bezuiniging om een gebouw dat veel geld gekost heeft en helemaal nieuw als bibliotheek is ingericht na een paar jaar opeens te sluiten? Er is eerst in de politiek heel lang over gesproken of de bibliotheek aan het Middeldijkerplein er wel moest komen vanwege de hoge kosten. Nu is hij er en dan zou hij moeten sluiten om te bezuinigen.Werkelijk bizar.

En dan het feit dat er door de jeugd toch al steeds minder gelezen wordt. Door deze maatregel wordt het kinderen nog moeilijker gemaakt om even een boek te gaan lenen. Het leesonderwijs zal hierdoor bemoeilijkt worden.Zwakke lezertjes kunnen nu extra oefenen dankzij de boekjes in de bibliotheek.Ook voor ouderen die veel verder moeten reizen om naar een bibliotheek te kunnen gaan is dit onhandig. Ik vind het een ondoordacht en weinig sociaal plan. Fijn dat de SP deze protestactie organiseert.
Sylvia

#9 Abonnement opzeggen

2012-10-26 13:34

Net mijn jaar abonnement verlengd, en nu zou ik helemaal naar het orp moeten fietsen of naar Portland! Tja, dan volgen jaar maar even goed naenken of ik hem wel ga verlengen.
Bibfan

#10 Sluiting bibliotheek Carnisselande

2012-10-26 14:53

Laat mooie bibliotheek Carnisselande niet te onder gaan! Oud Barendrecht is geen optie voor velen; te ver weg! Fuseer met Portlandse bibliotheek!
Inwoner Carnisselande

#11 ja dag

2012-10-26 16:48

nadat ik in een rolstoel belande, dacht ik dan ga ik wonen in Barendrecht Carnisselande, want dan heb ik alles in de buurt. Ook is de bieb lekker dichtbij want ik hou erg van lezen, Moet de bibliotheek weg! Dan moet zeker mijn dochter of zoon vragen of ze mij iedere drie weken even op en neer rijden! Dat ga ik echt niet doen ik heb ze al zoveel last gegeven door mijn benen...
Liesbeth

#12 Bieb Carnisselande moet blijven

2012-10-26 17:27

Als de Gemeente Barendrecht dan toch 1 bibliotheek wil sluiten, dan maar de bieb aan de Middenbaan! De bieb in Carnisselande moet blijven!!!
leesgek

#13

2012-10-26 19:28

het mag toch niet zo zijn dat je minimaal een kwartier heen en een kwartier terug moet fietsen om boeken te lenen?
Carnisselander die gemeentehuis mist

#14 Middenbaan dicht/Carnisselande open - verdeel de narigheid over héél Barendrecht

2012-10-27 00:12

Belachelijk... Dat gemeentehuis denkt dat de Middenbaan en omgeving de place-to-be is als je in Barendrecht woont en leeft... Dit is weer een van de voorbeelden. Als je met hele kleine kinderen gaat, moet je met de auto. Ja, slechts één route er naar toe, waar je toch al vaak vast staat, kilometers omrijdt etc...
Nee, dan is de Middenbaan ook de meest geschikte locatie voor de Bieb... haha, laat me niet lachen... NU zijn ze notabene bezig met parkeerproblematiek in het oude dorp etc... Dit levert weer extra kosten op, waarom dan niet gewoon in Carnisselande de bieb openhouden? Carnisseveste heeft eenparkeergarage (gratis!). Leg een paar parkeerplaatsen voor de deur van de bieb aan met kirtparkeerschijf (max 1/2 uur.
Dan komt het gemeentehuis en anderen ook eens in Carnisselande, en opent dit misschien de ogen voor wat andere zaken...
Zo, meer heb ik even niet ;-)
Antonia

#15 Bieb Carnisselande moet blijven

2012-10-27 17:41

Als de bibliotheek verdwijnt is dit voor mij een overweging om mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik heb geen auto om 'even' naar de bieb te gaan. ,s avondspits is er geen busverbinding met het dorp. Is het niet mogelijk om er en multifunctionele ruimte van te maken?
Janneke

#16 Bibliotheek Carnisselande moet blijven

2012-10-27 18:44

Ons zoontje van bijna twee jaar leest met heel veel plezier boeken van de bibliotheek. Het is voor hem (en voor mijn man en mij!) echt een leuk, gezamenlijk en vooral leerzaam uitje.

Hoe krom is het dat er zoveel aandacht wordt besteed aan het bestrijden van analfabetisering, maar dat een bibliotheek moet sluiten? Na de geboorte van onze zoon kregen wij zelfs een brief van de gemeente om hem toch vooral jong kennis te laten maken met het (voor)lezen. Onder de naam 'BoekStart' kon hij gratis lid worden en kreeg zelfs een koffertje met een boekje bij de bibliotheek; een project dat ongetwijfeld (veel) geld heeft gekost. Als de bibliotheek in Carnisselande nu zou sluiten, helaas weggegooid geld......!!!
Anne

#17 Bibliotheek carnisselande moet blijven!

2012-10-27 21:51

Een hele grote wijk met meer inwoners dan menig dorp, met zoveel jonge kinderen, zonder bibliotheek is niet wenselijk! Het is zo fijn om even naar de winkels te lopen met drie jonge kindjes met als einddoel de bibliotheek. Boeken lezen is leuk en stimuleert het lezen en fantasie. Het is een hele onderneming om met drie kleintjes naar de bibliotheek in het oude dorp te gaan. En straks zijn ze 8 en zijn ze te jong om alleen het stuk te fietsen...hele rare situatie zo.

Gast

#18 Bibliotheek Carnisselande moet blijven!

2012-10-27 22:51

Het is eigenlijk te gek voor woorden! Deze bibliotheek bestaat volgend jaar pas 6 jaar en dan nu al sluiten? Is dit geen geldverspilling?? De gemeente vond de bibliotheek eigenlijk maar luxe en geen noodzaak!? Hoe zit het dan met de laaggeletterden, de minima, ouderen en niet geheel onbelangrijk; de jeugd? Waarom zouden al deze mensen de reis naar 'het dorp' moeten maken voor een goed boek? Alsof dat zo gemakkelijk gaat! Niet dus, niet iedereen heeft een auto, kan makkelijk op de fiets of met het 'geweldige' openbaar vervoer! Of moeten deze mensen al die boeken maar gaan kopen? Krijgen we daar dan subsidie voor? En wat dacht je van het milieu? Die krijgt ook een opdonder van al dat verspilde papier, want dat ga je krijgen. Bij een bibliotheek kun je tenminste je uitgelezen boek weer gewoon inleveren! Wij zijn ook hierheen verhuist met in onze gedachte dat wij naar een complete wijk zouden gaan en nu maken ze het op deze manier 'invalide'. Ik ben ook bang voor wat er nu dan met het plein gaat gebeuren, het zal koud en kaal worden zonder deze voorzieningen. Het zal jeugd nog meer uitnodigen om daar ongein uit te halen en te gaan hangen. Ik hoop dat de gemeente in zal zien dat wij hier niet zonder een bibliotheek kunnen en hoop daarom dus dat onze bibliotheek, met die fijne medewerksters, zal blijven bestaan!
Anne

#19

2012-10-28 12:22

Ik ben in Carnisselande gaan wonen omdat het een wijk is met een aantal basisvoorzieningen. Nu blijkt dat er plannen zijn om de bibliotheek te gaan sluiten. Naar mijn mening is een bibliotheek een basisbehoefte. Zeker in een wijk met heel veel jonge kinderen. Maar zeker ook voor ouderen is het belangrijk om een bibliotheek op loopafstand te hebben. Wat een weggegooid geld om een voorziening die zes jaar geleden geopend is, nu weer te sluiten. En wat gebeurt er met het gebouw van de bibliotheek als deze weg is? Blijft deze ruimte dan leegstaan? Dat kost toch ook alleen maar geld? Ik vind een wijk zonder bibliotheek een verschraling en leegstand bevordert alleen maar verloedering.
bezorgde Barendrechter

#20 Bibliotheek Carnisselande moet blijven!

2012-10-29 00:26

Hoewel een trouwe bezoeker van de bibliotheek aan de Middenbaan, bezoek ik ook af en toe de bieb in Carnisselande. Ik ben dus graag solidair met de mensen die afhankelijk zijn van deze bibliotheek. De bibliotheek is erg belangrijk voor jong en oud. Om even de nadruk te leggen op het belang voor de jeugd: juist in deze tijd van bezuinigingen is het belangrijk dat kinderen makkelijk toegang hebben tot boeken en de andere materialen die de bibliotheek te bieden heeft. Kinderen die lezen, zijn gauwer geneigd om door te leren en goed-opgeleide jongeren hebben betere kansen op de arbeidsmarkt. Het sluiten van deze (of een andere) bibliotheek mag nu een oplossing lijken voor het budget, op de iets langere termijn werkt het grotere (en duurdere!) problemen in de hand. Het belang voor ouderen is van andere aard. Onderzoek heeft uitgewezen dat lezen ontspannend werkt. In deze tijden van stress ed. is iedere bezigheid die ontspanning tot gevolg heeft in feite een kostenbesparing voor de gezondheidzorg. Ik weet wel dat dat geen kostenpost voor de gemeente is, maar misschien kunnen zij bij uitzondering eens aantonen dat ze in staat tot lange-termijn-denken dat ook nog eens ten goede komt van de bevolking. Er zijn ongetwijfeld onzinnigere projecten waarop bespaard kan worden. Helaas kunnen de dure fouten uit het verleden (onnodige... ughe... busbaan? verkeerd aangelegd kruispunt? gratis bewaakte stationsfietsenstalling te lang in een laatje laten liggen?) niet meer goedgemaakt worden, maar dat mag geen reden zijn om juist de zwakkeren in onze gemeente van hun ontwikkeling en ontspanning te beroven.
Bewoner Barendrecht

#21 Bibliotheek Carnisselande moet blijven maar ook die op de Middenbaan

2012-10-29 20:06

De Bibliotheek Carnisselande moet open blijven. Voor de bewoners van deze wijken is het van belang dat ze hun kind veilig en alleen (als ze ouder worden) naar de bibliotheek kunnen laten gaan. Moeten ze hun kind naar de Middenbaan sturen, dan is dit niet verantwoord.
Het is van groot belang om leesbevordering te stimuleren. En daarom werkt de gemeente ook mee aan BOEKSTART, een project om de ouders van baby's al duidelijk te maken, hoe belangrijk voorlezen is, en ook jonge kindjes in aanraking te laten komen met lezen/voorlezen.
Als dit al niet meer kan in je eigen wijk, waar gaan we dan heen.
Dadelijk verdwijnt alles.
Wat hier op de site wordt geadviseerd, om dan maar de Middenbaan te sluiten, om de bewoners van het "centrum" , kennis te laten maken met Carnisselande, is natuurlijk onzin.
Waarom alles in het centrum weghalen, en naar Carnisselande overbrengen. Dat is grote onzin.
Het is van belang dat in het Centrum en in Carnisselande, de nodige voorzieningen zijn waar ieder van gebruik kan maken. Dus niet alleen in Carnisselande of alleen in het Centrum.
Dus beide bibliotheken moeten behouden blijven, want het is gewoon heel belangrijk voor jong en oud.
Voor de oudere bewoners van Barendrecht, die al slechter te been zijn, moeten deze voorzieningen in de omgeving van hun woning/bejaardenhuis zijn. En ze moeten er niet teveel voor hoeven reizen.
bezorgde Barendrechter

#22 Bibliotheek Carnisselande moet blijven maar ook die op de Middenbaan

2012-10-30 01:24

Dat vind ik ook. Ooit was Barendrecht een klein (en groen) dorp, maar het gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren heel erg hun best gedaan om te groeien en om dit dorp tot een soort buitenwijk van Rotterdam te maken. Nu kunnen ze niet meer terug. Carnisselande is een volwaardige, grote wijk en heeft het recht op zijn eigen bieb, net als de wijk in het Centrum. Dit gaat niet over de mensen die gemakkelijk op de fiets of met de auto tussen de twee wijken heen en weer kunnen reizen (ik noem met opzet niet het openbaar vervoer, want daar mankeert ook heel wat aan). Als een van de twee bibliotheken sluit, zijn het de kinderen en de ouderen die de echte gedupeerden worden. Hier heb ik niet voor gestemd bij de gemeenteraadsverkiezingen en ik kan me niet voorstellen dat er een meerderheid van de bewoners was die daar wel voor waren.
bezorgde Barendrechter

#23 Bibliotheek Carnisselande moet blijven, maar ook die op de Middenbaan

2012-10-30 14:41

Ik vind ook dat beide bibliotheken moeten blijven! Het is voor beide wijken erg belangrijk om deze voorziening in de buurt te hebben. We kunnen wel kijken naar cijfers en statestieken op papier, maar dat geeft niet de dagelijkse werkelijkheid weer. Je kunt niet op papier zien wie er nou werkelijk van onze bibliotheken gebruik maakt. Ik kom er regelmatig en zie echt allerlei soorten mensen, maar vooral moeders/vaders met kleine kinderen, iets grotere kinderen (alleen) en ouderen. Wat iemand zei over boekstart vond ik een heel goed argument, de gemeente stuurt dat naar ouders die pas een kindje hebben gekregen met het advies om toch zo vroeg mogelijk te beginnen met voorlezen en zelf laten lezen, omdat onderzoek heeft aangetoond dat het de woorden schat ontzettend vergroot. Ook voor de fantasie en inlevingsvermogen is het van groot belang dat er gelezen wordt. Dan kun je toch niet vlak daarna de bibliotheek gaan sluiten? De wijk is volgens mij te groot en te verdeeld (door de A29) om het met 1 bibliotheek te doen. Dus ik stem ervoor om BEIDE bibliotheken open te houden. Misschien kan er op tal van andere zaken een beetje bezuinigd worden om aan het benodigde bedrag te komen?
Boekenwurm

#24 Bibliotheek in Carnisselande moet open blijven!

2012-10-31 18:30

Er is slechts 1 bibliotheekgebouw in Carnisselande gevestigd, dus laten we de bibliotheek open houden!


boze bewoner

#25 BOOS.....deze bibliotheek moet gewoon open blijven !!!!

2012-11-02 17:50

Deze bibliotheek moet blijven in een wijk met zoveel kinderen en ouderen die er gebruik van maken naar een andere bieb die verder zit is voor al deze mensen geen optie belachelijk gewoon!!! De scholen die ernaast zitten maken er gebruik van omdat er geen geld meer is voor leesboeken dus de bieb een hele goede uitkomst en die kinderen kunnen nog geen kilometers fietsen naar een andere bieb. BOOS!!!!