Behoud het cultuur-historische eeuwenoude jaagpad en beschermd dorpsgezicht in Winsum!

Behoud het cultuur-historische eeuwenoude jaagpad en beschermd dorpsgezicht in Winsum! / Mededelingen / Het jaagpad is zeker 1000 jaar oud en wellicht nog ouder! / Opmerkingen


Gast

#1

2021-02-02 18:39

Reden temeer dat het de komende 100 jaar zo moet blijven!

Gast

#2

2021-02-03 16:31

Ik vind 'Historie van het jaagpad' niet terug: moet dat mededeling 4 zijn of staat dat ergens anders?
Gast3

#3 Re: info over Historie van het jaagpad

2021-02-04 09:13

#2: -  

#2: -  

Zie in de petitie de alinea Historie van het jaagpad:

Historie van het jaagpad
Uit een e-mail van een medewerker van de Groninger archieven d.d. 2 februari 2021: "Niemand weet hoe oud het Jaagpad in Winsum precies is. Het staat op de kadastrale minuut van 1832 aangeduid als ‘buurtweg’, maar zeker is dat het pad als jaagpad werd gebruikt zolang als het Winsumerdiep met schepen werd bevaren. En dat is al heel lang. De monniken van Rottum gebruikten in de 13e eeuw het Winsumerdiep om de turf die ze bij Kropswolde staken, naar hun klooster te brengen. Ze kwamen de Hunze (Reitdiep) afgevaren en sloegen bij het ten zuidwesten van Winsum gelegen Oldenzijl rechtsaf. In Onderdendam gingen ze linksaf om via de Delthe naar Rottum te varen.
Het betreffende stuk van het Winsumerdiep is heel oud. Waarschijnlijk dateert het al uit het eerste millennium (9e of 10e eeuw?). Het lijkt me aannemelijk dat het diep al vanaf zijn aanleg werd bevaren. Of er vanaf het begin ook een begaanbaar pad langs heeft gelegen weet ik niet, maar het lijkt me wel heel waarschijnlijk.
Ik ben het met u eens dat de akte van 1057 een aanwijzing is voor de functie van het Winsumerdiep voor de handelsvaart, hetgeen op zich weer een indirecte aanwijzing is voor het bestaan van een landweg langs het diep. Alles bij elkaar ben ik het met u eens dat we gerust mogen aannemen dat het Jaagpad al zo’n 1000 jaar bestaat."




Betaald Adverteren

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...