POLITIEAGENT TOT MAX 62 JAAR

POLITIEAGENT TOT MAX 62 JAAR / Mededelingen / Interview KRO-NCRV "De Monitor Kort" / Burgerinitiatief vakbonden / Opmerkingen


Gast

#1

2017-10-21 12:15

Ga zo door! Ik voel me gehoord en gesteund! Dirk R.

Gast

#2

2017-10-21 12:18

Al ruim 10 jaar geleden is er een oproep gedaan vanuit de medezeggenschap om te beginnen met ouderenbeleid. Daarbij is het vooral van belang dat je weet hoe de leeftijdsopbouw van je korps is en wanneer grote aantallen collega's gaan uitstromen. Daarnaast is het ook belangrijk eens te onderzoeken of het inderdaad zo is dat wij als politiemensen korter leven dan een gemiddelde burger. Zie ook: https://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/30/agenten-leven-zes-jaar-korter-1538927-a932584
Dat is allemaal nauwelijks onderzocht en als men al inzicht heeft in de leeftijdsopbouw van de NP dan doet men er niks mee. Gezien de wijzigingen mbt de AOW-leeftijd is het het allerbelangrijkste dat ook daaraan gerelateerde regelingen worden aangepast. EN DAT GEBEURT NIET!
De bonden hebben zitten slapen toen onze eigen zorgverzekering door de neus werd geboord, en ook met het afschaffen van de diverse regelingen mbt vervroegd uittreden en daarna met de recente CAO's waarin we regelmatig een "sigaar uit eigen doos" hebben gekregen. Afgelopen jaar is de discussie over de LFU gestart en hebben de bondsleden duidelijk zich uitgesproken tegen deze regeling die ons bijna weer flink had gekort op datgene wat we nog over hebben (leeftijdsverlof, RPU etc).
Dolf heeft gelijk: we moeten uitgaan van een vaste leeftijd voor (gedeeltelijk) uittreden. Mijn AOW-leeftijd is inmiddels opgelopen van 68 en 3 maanden naar 69!! Dan heb ik 50 jaar gewerkt, daarvoor 15 jaar verplicht naar school. Met 69 mag ik (misschien) nog een paar jaar zelf bepalen wat ik ga doen? Ik weet niet of 62 realistisch en haalbaar is, maar het is wel goed als uitgangspunt. Van daaruit kan iedereen zelf bepalen hoe hij daarna verder wilt/moet/kan. Nog iets langer doorwerken, meteen stoppen of parttime gaan werken.
Dolf heeft het over AOW 70 jaar en dan met 3 gespaarde jaren met 67 pas met pensioen. Dat werkt dus niet met de LFU, want daarin kun je maximaal 1 jaar verlof sparen. Dus we moeten echt wat anders. En aangezien de huidige wetgeving die mogelijkheden niet schept, is er geen andere mogelijkheid dan dat daar nu nieuwe afspraken over worden gemaakt, die meegaan met de steeds weer wijzigende regelgeving die onze onbetrouwbare werkgever en regering uit de hoge hoed toveren.
Het argument dat dit soort regelingen niet meer betaalbaar is, bestrijd ik! Dat is nu alleen omdat we een grote groep oude werknemers hebben, die verplicht (!) nu moeten doorwerken. Als je inzicht hebt in de leeftijdsopbouw, dan blijken dit soort regelingen wellicht over een paar jaar, als die grote "oude" bulk werknemers weg is, wel makkelijk te realiseren. Daarom ben ik ook steeds tegen de recente reorganisatie geweest en afschaffing van ouderenregelingen. Als onze oudere collega's met een mooie en welverdiende regeling (zie bv 18maanden-regeling) naar huis waren gestuurd, dan hadden we die problematiek nu niet gehad en was het ook voor de organisatie wellicht uiteindelijk toch goedkoper geweest.
Sterkte Dolf !
JanB

#3 Vroegpensioen

2017-10-21 20:40

Al in 2002 kwam het eerste signaal dat we langer door moesten. Daarna zijn er nog vele beslismomenten geweest, die allemaal door ons, maar zeker ook door onze bonden, zijn gemist.

In die jaren zijn we van mensen met een zwaar beroep opgewaardeerd tot supermensen die met 67+ nog met gemak elke boosdoener de baas kunnen en tot in lengte van jaren elk trauma kunnen verwerken. Ouderenbeleid? Dat was er al die tijd al nauwelijks, maar onze werkgever doet er alles aan om het restant daarvan tot nul terug te brengen. Dat zal ook niet nodig zijn, politiemensen worden immers niet ouder, toch? Ze kunnen ook boven de 60 elke situatie aan en elke boef er onder krijgen.....

Elke maand verbaas ik me er weer over dat ons salaris die status van onverslijtbare supermensen niet bevestigt.... maar waarschijnlijk heeft Superman ook geen salaris..... en geen pensioen.

Uiteindelijk heb ik geen enkel vertrouwen meer dat onze werkgever ons zal geven waar we recht op hebben, een pensioen op een reële leeftijd. Ik verwacht niet dat welk initiatief dan ook het redt. Onze overheid gaat het immers niet om recht, maar om de centen en de macht. Dat is ook de reden waarom alle afspraken voor een vroegpensioen uiteindelijk de prullenbak in zijn verdwenen.

Ik zal dus doen wat onze fijne werkgever wil: voortijdig opkrassen met een dunne sigaar uit eigen doos. Elders worden politiemensen wél gewaardeerd om hun jarenlange inzet, maar dat is in Nederland nu eenmaal niet zo. Dat is wel iets dat aanstaande politiemensen zich goed moeten realiseren, voor ze kiezen voor deze baan. Die keuze heb ik helaas niet meer. Maar: tot het moment dat ik het me enigszins kan permitteren en er mee stop, zal ik me blijven inzetten. Ik houd me immers, in tegenstelling tot mijn louche werkgever, wél aan mijn verplichtingen..... 

 

 

ben toch niet gek

#4 werken tot de dood erop volgt

2017-10-24 10:32

Mdm

#5 Uitzending Monitor

2017-10-25 12:01

Goed verwoord! Het blijft vreemd dat een grote groep andere dienstverleners, zoals ambulancepersoneel en brandweer, maar ook het leger, nog steeds een mooi vroegpensioen hebben. Het lijkt erop dat wij als politiemensen pech hebben omdat we met zo'n groot aantal zijn. Kan me niet voorstellen dat bv brandweermensen het zwaarder hebben dan de collega's bij de politie.

 

Ton Hendriks BZO

#6 Handtekening hier niet automatisch meegenomen

2017-11-10 12:28

Ik wil even onder u Allen onder de aandacht brengen dat als u hier u handtekening heeft gezet deze niet automatisch word meegenomen in het burgerinitiatief van de bonden. Ik raad u allen 22.000 dan ook aan om de link die op deze pagina staat te openen en aldaar ook uw handtekening te zetten het zou zonde zijn als al onze 22.000 handtekeningen verloren gaan. Mvg Ton Hendriks BZO




Betaald Adverteren

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...