Bitloos rijden

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Bitloos rijden.


Gast

#26

2011-07-03 22:13

Ik kan er met de pet niet bij dat iets wat zo veel beter is voor het paard gewoon zo wordt tegengewerkt.
Smijt dat traditionele denken is van jullie af en accepteer dat er mensen zijn die gelukkig zelf nadenken en niet met de grote menigte meelopen. Mijn kinderen hebben zelf genoeg wedstrijden gereden en het schaamrood stond mij vaak op de kaken als ik zag hoe men met zijn paard of pony omging met name het in de bek trekken van het arme dier. Als het is, zoals ik vaak hoor, dat je niet goed dressuur kunt rijden zonder bit dan is er toch niets aan de hand want dan eindigt men gewoon onderaan de ranglijst.
Kom, laat de mensen gewoon wedstrijden rijden zonder dat stuk ijzer in de paardenmond.
www.paardnatuurlijk.nl

#27 Ilona Kooistra

2011-07-03 23:52

Het is ongelooflijk dat het niet allang is toegestaan om zonder bit te rijden. Voor mijn part moet het bitloze hoofdstel verplicht een dressuur-look hebben maar dat het bit zelf verplicht is, is idioot. Het is knapper om ZONDER bit een goede dresuurroef te rijden dan met EN het is paardvriendelijker dus waarom mogen mensen het niet gewoon zelf weten? Ik hoop van harte dat de organisatie wat soepeler en meer van deze tijd wordt en dat het bitloze rijden in dressuurwedstrijden wordt toegestaan en het zou helemaal fantastisch zijn als het in de nabije toekomst zelfs toegejuicht en gestimuleerd wordt; dat komt het paardenwelzijn alleen maar ten goede, daar kan toch niemand bezwaar tegen hebben?

Gast

#28

2011-07-04 00:07

Ik heb bitloos zowel onder het zadel als voor de kar uitgetest.Er is geen verschil wat betreft controle!
De aanleuning is vergelijkbaar met rijden met bit.
Bitloos en met bit kan zondermeer met elkaar worden vergeleken en kan op dezelfde manier beoordeeld worden.Er hoeven geen aparte rubrieken voor gecreeerd te worden.
Eltjo Kamminga(dressuurjurylid bitloos)

Gast

#29

2011-07-04 00:26

Goed bezig. Hoop dat het er doorheen komt.

Gast

#30

2011-07-04 13:35

ik rij zelf ook zonder bid en mijn paard is erg erg blij mee.
maar als er word gezegd van jij mag niet meedoen met de wedstrijd omdat je geen bid in hebt slaat het nergens op!! als je zonder bid rijd weet je heus wel of je paard wel of niet zonder bid kan rijden daarom hoeven de mensen ook niet bang te zijn dat het mis kan gaan tijdens zo'n wedstrijd!

Gast

#31

2011-07-05 12:00

Ik vind het erg goed dat jullie dit doen, ik rij zelf ook bitloos, en kan om die reden dus ook nooit op wedstrijd, aangezien de bijna allemaal zowat aan de andere kant van het land zijn.
Ik zou zeggen, ga zo door!

Gast

#32

2011-07-05 16:01

Als paardentrainer maak ik veelvuldig gebruik van het rijden zonder bit; dit heeft vele voordelen, waaronder een meer ontspannen en prettig nageeflijk paard.
Als hoofdredacteur van de VrijRuiter weet ik dat een heel aantal van onze leden zonder bit rijdt zonder dat er noemenswaardige verschillen zijn met ruiters die wel een bit gebruiken. Zowel in controle over het paard als de gewenste ontspanning zijn de verschillen groter door de ruiter zelf dan door het tuig dat zij gebruiken.
Het is jammer dat er nog zo'n onderscheid gemaakt wordt op wedstrijden. wanneer dit verschil wordt opgeheven en bitloos starten tussen de "gewone" ruiters wordt toegestaan, zal ik direct een startkaart aanvragen.

Gast

#33

2011-07-14 13:01

Dit loopt wel aardig lekker
alleen er mogen nog wel veel meer komen

Gast

#34

2011-07-16 22:05

Als mensen veilig zonder bit kunnen rijden, moet dat zeker mogelijk zijn! Als de jury vind dat het niet veilig is, laat die het dan aangeven. Dat er nu regels opgesteld worden door een grote organisatie vind ik zeer betuttelend.
montiesmama
Gast

#35

2011-07-17 23:39

Een bit moet je verdienen en als je een tijd bitloos hebt gereden, dan weet je op het moment dat je het hebt 'verdiend' je het niet meer nodig hebt en zelfs niet meer wilt hebben.
Ieder kind zou zo moeten beginnen met leren paardrijden.

barbara

#36 bitloos

2011-07-18 14:38

Het is al mooi dat de KNHS een beginnetje heeft gemaakt met het bitloos wedstrijden rijden, veranderingen gaan nu eenmaal langzaam maar er is al een verandering.
Hierbij wil ik ook opmerken dat op hackamore en bosal rijden ook bitloos is maar daarom niet altijd diervriendelijk. Ook met bitloos rijden ligt de diervriendelijkheid in de hand van de ruiter c.q. menner. Constante kaak/nek/neus druk is voor een paard net zo akelig als de druk van een bit. Ik rij zelf veel bitloos en mijn dochter met bit, paard doet het op beiden met plezier omdat er een zachte hand achter zit.Hier zit dus vaak de ellende voor het dier.
Het mooiste voor het paard zou zijn dat er niemand meer op zijn rug ging zitten maar dat is ook niet haalbaar. Geef de KNHS de tijd om overtuigd te raken.

Gast

#37

2011-07-24 22:08

Zonder bit kan je evenveel als met. :)
hobbelpaard

#38

2011-09-20 12:31

eh gebitloosrijden mag dat ook?

Gast

#39

2011-10-14 13:26

Ik ga voor gelijkheid.
gast

#40

2011-11-06 00:11

Uuuuhm, ander sport een optie? (hint hint) ;)

Gast

#41

2014-04-19 07:45

Prima initiatief.
Hopelijk worden ze wakker geschud.
Er is geen enkel steekhoudend argument om bitloos te weren.
Allemaal tekenen ookal rijd je zonder bit.

Gast

#42 Overstap naar de M1

2014-11-19 13:42

Ik rijd al enkele tijd bitloos, en dit bevalt zo goed dat we nu mooie punten halen in de L2.
Binnenkort wil ik de overstap maken naar de M1, echter zou ik dit natuurlijk het liefste bitloos willen doen.


Gast

#43

2015-02-01 22:55

Breng dit weer onder de aandacht! (Media,Facebook)

Gast

#44

2015-05-31 18:43

Ik rijd zelf al jaren dressuur met het dr Cook hoofdstel ...mijn paarden lopen veel ontspannender en gelukkiger op deze manier .Ik denk dat paardensport veel te veel verankerd zit in de tradities van spoor,stang of ander ijzer in de mond ...het is hoog tijd voor vernieuwing ,ook van de oerbelachelijke traditionele wedstrijdkledij zou afgestapt mogen worden ...al deze elementen zijn te militaristisch getint en impliceren "Macht over het paard" terwijl bitloos rijden "cooperatie met je paard gebaseerd op vertrouwen" impliceert

Gast

#45

2015-09-12 17:47

Laten we elkaar en de paarden in hun waarde houden en het bitloos gewoon een kans geven, goed en veilig africhten kan heel goed zonder bit.

Gast

#46

2016-07-07 23:35

IKRIJIJZERVRIJ ...