Petitie tegen de stopzetting van de 6 meertalige onderwijsproject


Gast

#151 Re:

2011-05-21 12:47

#133: GP -

een "luxepositie" ??

Kan u mij dan misschien eens uitleggen waarom zoveel leerkrachten in Brussel afhaken en waarom het zo moeilijk is vacante betrekkingen ingevuld te krijgen als het daar toch zo luxueus werken is?

 

guest

#152

2011-05-21 15:42

Het werd reeds aangehaald. In Brussel in het Nederlands onderwijs blijven werken is een formidabele opgave. Een opdracht met het oog op veel slaagkansen, ook voor nieuwe Belgen. Die kansen scheppen, die sfeer creëren doe je niet ver weg, maar daar waar het moeilijk is. Volgens de mogelijkheden en de moeilijkheden die je ontmoet. Dat er speciale voorwaarden gemaakt worden in die omstandigheden is méér dan normaal. Dit bicultureel onderwijs met het oog op beter Nederlands is een must. Wetenschappelijk bewezen. Al de rest is theoretisch geblaat en gepraat.

Gast

#153

2011-05-21 15:49

Ik vind het gewoon schandalig dat 30 jaren expertise verloren moeten gaan omdat minister Smet wilt besparen op zaken waarop niet te besparen valt. Namelijk onderwijs!!!! Meneer Pascal Smet u heeft in het verleden al waardevolle projecten laten vallen. Wat is uw visie rond onderwijs? U bent onderwijs aan het reduceren tot een efficiënte uitstroom op de de arbeidsmarkt. Graag wil ik u verwijzen naar uw eigen beleidsnota tot 2014 waar ik meen een bredere zienswijze op het onderwijs te bespeuren.
kwika

#154

2011-05-21 17:12

Smet, je denkt zoals Franco : "Bilinguismo es un calamidad !". Gefeliciteerd hoor.

Gast

#155

2011-05-22 06:50

It is very sad to see the same ignorance and fear about immigration gripping both the United States and Europe. The two places pride themselves on being so different from each other. This is clearly not the case.

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2011-05-22 08:22



Gast

#157

2011-05-22 11:14

Een culturele rijkdom voor kind en school.

Gast

#158

2011-05-22 12:01

als begeleider in het basisonderwijs, heb ik kunnen vaststellen dat vanuit het project meertaligheid er heel wat expertise werd opgedaan. Ik heb dankzij de vele nascholingen in Foyer, samen met honderden leerkrachten deze expertise mogen delen met heel veel scholen op de werkvloer. Vooral de positieve insteek van meertaligheid heeft in Vlaanderen ogen geopend en gezorgd voor het beter omgaan met de anderstaligheid in heel wat scholen. Maar daarnaast zijn de effecten rond oudercommunicatie, leerprestaties bij de kinderen, leerkrachtenvaardigheden waarschijnlijk even krachtig. Een geleidelijkere afbouw van het project als overbrugging naar het nieuwe omkaderingssysteem in de basisschool moet zeker kunnen.

Gast

#159

2011-05-22 13:41

deze vorm van onderwijs is de basis van een goede en succesvolle opvoeding. Meer dan nodig.

Gast

#160

2011-05-22 14:28

:( :( :(

Gast

#161 Re:

2011-05-22 14:45

#156: -  

Als antwoord op uw onwetendheid: Ten eerste, in Vlaanderen wordt Nederlands onderricht, geen Vlaams. Ten tweede, de gedumpte projecten hebben als einddoel om anderstaligen sneller en beter Nederlands aan te leren (maar dat is blijkbaar een detail dat u ontgaat). Ten derde, dit is inderdaad "ons" land (en die "ons" is inclusief, want het slaat ook op de hier getroffen kinderen, ouders en leerkrachten!)

 

myriam215

#162 Re: Meertalig onderwijs in Brussel

2011-05-22 15:29


Gast

#163

2011-05-22 17:54

It is important in a school to follow the courses in two different languages. The childrens have more chances to find a job later.

Gast

#164 Re:

2011-05-22 20:01

#154: kwika -  

Ja, in de tijd van Franco moesten we Catalaans leren  in de kelder van de school, omdat  tweetaligheid verboden was...Ik vrees dat we terug gaan in de tijd...


Gast

#165 Re:

2011-05-22 20:02

#156: -  

 Het land is van de mensen die  erin wonen, als je dat nog niet weet... we zijn allemaal ons


Gast

#166

2011-05-22 20:37

Please keep this opportunity for integration...

Gast

#167

2011-05-22 21:41

En mi calidad de director de la Casa de America Latina SEUL asbl, la institucion latino americana mas antigua he importante del tejido institucional de la comunidad latina de Belgica, expreso todo mi apoyo al proyecto bicultural OETC que viene desarrollandose desde hace ya 30 anos en 6 escuelas de Bruselas. Esta demas decir que una educacion abierta y bilingue es un valor agregado fundamental en la formacion educacional de los ninos en edad escolar . Ademas los ultimos estudios linguisticos demuestran que los ninos que se ven beneficiados en este tipo de educacion, adoptan mas tarde, una actitud, vision y analisis mas universal, abierto y democratico.
Colocar en peligro la existencia de dicho proyecto, implementado por un abnegado equipo de profesores, investigadores y cuerpo administrativo, es ir contra la dinamica actual de plirilinguismo y multiculturalidad que caracterisa a Bruselas, la capital de la Europa comunitaria.
La decision del Ministro Pascal Smet(SP) de liquidar lisa y llanamente el proyecto Italiano-Turco-Espanol, esta en contradiccion directa con la democracia educativa,la igualdad de oportunidades para todos, he inclusive con el concepto de discriminacion positiva.
Llama la atencion que los argumentos utilizados por el Ministros estan lejos de la realidad de hoy. Actualmente el proyecto Espanol esta constituido por ninos espanoles y latinoamericanos, pero estos ultimos han crecido en porcentage de participacion, debido a que numerosas familias latinas han regularizado su situacion legal en Belgica. Y de esta manera, sus padres han optado por escuelas flamencas atraidos a la vez por la calidad educacional, pero tambien por la opcion de permitir que sus hijos puedan de manera metodica y pedagogica aprender la lengua de Cervantes, Simon Bolivar y de Salvador Allende.
Colocar punto final al financiamiento del proyecto OETC en Bruselas con el argumento falacioso de que "este favorece a padres "francofonos" es ademas discriminatorio y esta muy lejos de la realidad.
Primero, porque los padres mayoritariamente pertenecen a comunidades comunitarias y extra comunitarias. Y en segundo lugar, porque lo esencial es que los beneficiados directos son los cientos de hijos, que en un corto futuro se expresaran cotidianamente en la lengua de "Hugo Claus", un gran literato de nuestros tiempos que seguramente el ministro Smet lo tiene en su biblioteca.
Estas lineas las escribo en mi doble condicion, porque tambien soy padre de un hijo que participa del proyecto Espanol en la escuela St.Jan Berchmans desde hace ya 8 anos. En la actualidad Ernesto tiene 11 anos de edad, es un buen estudiante y habla perfectamente su lengua materna, el idioma del padre Daens, se expresa corrientemente en el idioma de la escritora chilena Isabel Allende, y conversa sin problema en la lengua de Voltaire. En otras palabras, es un nino capaz de apreciar lo mejor de cada cultura y de cierta manera, prepararse por su predisposicion a la amplitud para ser mejor ciudadano que su padre y su madre.

La Casa de America Latina reivindica la cultura del continente del Sur en Bruselas y sostiene que el aprendizaje del espanol constribuye a que los pueblos se conozcan y se respeten y se nutran de lo mejor del otro.
Por ello la Casa de America Latina,expresa su preocupacion por el futuro incierto del proyecto y pide al Ministro Pascal Smet que reconsidere su postura. Y que al contrario,en pos de los grandes principios que animan su militancia socialista desde hace muchos anos, consolide este proyecto en Bruselas, confirmando de esta manera, el caracter de vanguardia que lo catacteriza en el plano educativo y de metodologia linguistica.
David Cusatto Lira
Director de la Casa de America Latina SEUL asbl
Bruselas.

Gast

#168

2011-05-22 23:01

Diversiteit en hybridisatie is de enige toekomst voor de mensheid: monocultuur doodt letterlijk en figuurlijk.

Wees Babel indachtig.

Luc

guest

#169

2011-05-22 23:18

Het blijkt dat sommigen goed moeten weten waarover het gaat. Het is heel concreet werken aan de mentaliteit via de moedertaal van gezinnen en dus....de leerlingen en hun thuis winnen voor het goede doel : de studie van het Nederlands via de toekomst voor de kinderen. Het beste Nederlands kan zo stilaan binnen raken in de harten van velen. Het is een werking tegen niemand en niets. Het zijn winstpunten, vast en zeker voor ons Nederlands in een moeilijke situatie. De rest is larie....

Gast

#170

2011-05-22 23:18

ben ontgoocheld van de manier waarmede deze zaak behandelt is geweest en dat zonder dialoog met de leerkrachten en de ouders. Het is een schande dat dit project woord afgeschaft.

Gast

#171

2011-05-23 11:00

Zaken die goed lopen en niet aan hun proefstuk toezijn dienen behouden te worden. Zeker in een nationaliteitsgevoelige maatschappij.

Gast

#172

2011-05-23 11:38

Muchos emigrantes educan a sus hijos en frances lo que lamentablemente les hace perder la identidad de origen. Si tuvieran la oportunidad de mantener el idioma de origen, este acercamiento a su cultura les permitiria ser el dia de manana, grandes actores del desarrollo y la cooperacion. Creo que ese es el objetivo por el cual nos encontramos en estos paises.

Gast

#173

2011-05-23 12:38

Het is niet te begrijpen hoe een minister (van SP.A!!) belast met Onderwijs, Gelijke kansen en Brussel zo'n beslissing kan nemen. Denkt hij dat andere ministers van Onderwijs die de projecten nooit hebben durven stop zetten geen goede politici waren? Hij vergist zich enorm.

Gast

#174

2011-05-23 13:02

Tegen de stopzetting van de 6 meertalige onderwijsproject.

Gast

#175

2011-05-23 15:29

dit zou heel spijtig zijn kinderen niet meer te kunnen helpen