Behoud de H.-Hartkerk in Kolegem !

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud de H.-Hartkerk in Kolegem !.


Gast

#1

2015-10-31 14:15

Hoewel we in Wondelgem wonen, behoren we reeds 37 jaar tot deze parochiegemeenschap. Met de kinderen van kleinsaf naar deze kerk geweest. Vormselvieringen van onze kinderen in deze kerk na zinvolle voorbereiding door vrijwilligers die zich inzetten toen en zich nu nog inzetten!! Huwelijk van ons dochter! Kleinkinderen gaan naar school 'onder de kerktoren'! Afscheid genomen van familie,vrienden en kennissen in deze kerk! Zelf zijn we beiden actief binnen de gemeenschap! Hier werden toch de verkeerde criteria aangewend om 'ons' kerkje te sluiten!!!

Gast

#2

2015-11-01 15:28

Als oud bewoonster van Kolegem hou ik warme herinneringen aan de H-Hart kerk. In mijn kindertijd in het kinderkoor gezongen iedere zondag en later daar met het haagenkoor en eerste en plechtige kommunie daar gedaan. Uit sociaal oogpunt moet de kerkgemeenschap daar blijven bestaan.

Gast

#3

2015-11-01 19:17

Ik ging er als kind naar de kerk met school. Ik deed er mijn 1e communie, stapte er in het huwelijk en liet er ons 1e kindje dopen. Met een volgend kindje op komst betekent het heel veel voor mij om dit kindje ook daar te laten dopen en hUn katholieke geloof daar te laten groeien. De kerk is een kerk die als thuis aanvoelt, en dit gevoel zullen we nooit hebben in een andere kerk! !

Gast

#4

2015-11-01 19:41

Een bloeiende parochie hoeft aangemoedigd te worden ipv ontmoedigd - dus open houden !

Gast

#5

2015-11-01 20:14

inwoner van Kolegem en betrokken bij het parochiaal leven ervan.

Gast

#6

2015-11-02 15:33

Deze levende gemeenschap rond de kerk en de verenigingen moet de kans blijven krijgen om zich verder te ontwikkelen.

Gast

#7

2015-11-03 17:17

Dit is het kerkje van mijn jeugd. Ik deed er mijn eerste communie, nam deel aan prachtige moderne chirovieringen, vooral op het feest van Christus Koning, bracht er een leuk weekje door ter voorbereiding van de Plechtige Communie en Vormsel , huwde er ook en ons eerste dochtertje werd er nog gedoopt terwijl we eigenlijk al in Eeklo woonden. ik vind het een prachtig, stemmig kerkje en ik heb al vaak gehoord dat er nog een heel levendige christen gemeenschap samenkomt om te bidden en te vieren. Kolegem zou niet hetzelfde meer zijn zonder de Heilig-hartkerk!

Gast

#8

2015-11-03 22:32

Heb in deze kerk m'n communie gedaan, eerste en plechtige, ben er getrouwd en m'n kids hebben er eveneens hun communies gedaan. Deze kerk is tevens verbonden aan een school en moet blijven.

Gast

#9

2015-11-04 13:42

Omdat het mij stoort dat verenigingen met C of K in hun naam (of die letters onlangs schrapten) niet reageren op wat een veralgemeende beeldenstorm lijkt. Onder andere daarom!

Gast

#10

2015-11-04 21:56

Ik was jarenlang lector in een volle kerk op zondag.
Onze dochter heeft daar plechtige communie en vormsel
gehad.Is daar getrouwd en ikzelf heb daar mijn echtgenoot
tengrave gedragen. Ik ben jaren bestuurslid bij het plaatselijk
Davidsfonds en organiseren ettelijke activiteiten in onze kerk
daar. De zondagsmis wordt bezorgd door talrijke gelovigen en ook door al wat ouderen. Deze ouderen kunnen zich niet verplaatsen naar andere gemeenten dus neem ook dit niet weg voor vele ouderen die er zijn elke zondag na zondag.
Zij hadden er voorheen bijzonder moeilijk mee als de zaterdag-
avondmis werd weggelaten.
Wij leven hier met een gelovige gemeenschap en een drukke
verenigingsleven. Neem daar a.u.b. nota van bij Uw verdere besluit. Bij voorbaat dank voor jullie ATTENTIE;

Gast

#11

2015-11-05 13:28

gezien het maatschappelijk en sociaal belang binnen de dorpsgemeenschap Kolegem

Gast

#12

2015-11-05 19:08

Kerkje heeft een grote toegevoegde waarde voor de bewoners van kolegem en de omliggende scholen en jeugdbewegingen. Zowel mijn kinderen als ikzelf hebben daar kunnen van genieten.

Gast

#13

2015-11-07 15:41

Omdat een zo belangrijke geloofsgemeenschap niet mag het slachtoffer worden van een besparingsstrategie... Waar moeten al deze mensen heen?

Gast

#14

2015-11-07 19:03

Kolegem heeft nog een bloeiend verenigingsleven dat gebruik maakt van het Kerkgebouw. Het kerkje is ook in betere staat en vraagt dus minder onderhoud, gebruikskost, minder restauraties in de toekomst. Er zijn andere naburige kerken waar dit wel het geval is. Men had dus beter een andere keuze gemaakt.

Gast

#15

2015-11-07 22:26

Het vuur van deze gemeenschap mag niet gedoofd worden.

Gast

#16

2015-11-08 15:30

Omdat dit kerkje een ontmoetingsplaats is in kolegem voor jong en oud !

Gast

#17 Levenskrachtig

2015-11-08 16:51

Waar levenskrachtige gemeenschappen zijn zullen ze ook zinvolle wegen vinden rond hoe hun kerk ten dienste te stellen van een breed publiek. Het kan niet zijn dat God's huis verdwijnt in de mate dat priesters verdwijnen. 

Christenen heten een priesterlijk volk te zijn: laat leken aan de slag gaan. Er zullen initiatieven falen, er zullen nieuwe dingen groeien. Er zal leven zijn. Nu pleegt men euthanasie op levenskrachtige gemeenschappen. Zoveel parochieassistenten e.a. gevormde en ervaren leken zien nu met lede ogen hoe ze werkloos moeten toezien terwijl het bisdom steeds maar meer (kerk) deuren sluit. 

Laat uw stem horen, ook al luistert men niet! Heb moed! Wees niet bang!

Sterkte,

Iemand die al meerdere keren zijn nek uitstak... Tevergeefs.

Wie weet slagen jullie toch!

Jan Permentier Aalter


Gast

#18

2015-11-09 19:10

Pure nostalgie....1e communie, plechtige communie, huwelijk, 2 dochters gedoopt..... Dit is natuurlijk persoonlijk. Ik ben zeker niet iemand die je daar wekelijks tegenkomt maar 'k zou het echt zonde vinden....

Gast

#19

2015-11-18 09:33

Omdat kleine kernen van hoop en samenleven vanuit een Christelijke basis belangrijk zijn, en dit in Kolegem wel degelijk levend aanwezig is. Niet opgeven dus!

Gast

#20

2015-11-24 10:24

Dit is een kleine maar intieme kerk, dit in tegenstelling tot de grote
lege kerken en daarom zo goed als parochiekerk. Laat toch de kleinere gemeenschappen bestaan.

Gast

#21

2015-11-25 13:03

Onze eerste woonplaats was Mariakerke, ieder jaar kwam de pater eventjes langs voor een babbeltje met zijn parochianen.
Er was steeds veel bezoek en de kerk was steeds mooi versierd bij alle hoogdagen. Een echte parochie . Onlangs voor een begrafenis nog langs geweest. De kerk is zeer verzorgt en goed geïsoleerd.
Mag zeker niet verdwijnen.

Gast

#22

2015-11-25 18:58

Wij willen nog elke zondag naar de mis en kunnen dat zonder auto ,het is nog een heel mooie en kerk om samen te bidden met ongeveer 150 gelovige , als dit moet verdwijnen nemen ze van vele onder ons een stukje leven af
Lucie

Gast

#23

2015-11-28 15:45

voor het behoud van onze kerk wij zijn gelovig tot aan onze dood en willen onze kerk behouden .


Gast

#24

2015-11-28 15:50

commentaar overbodig wij blijven ons kerkske trouw gelovig tot aan onze dood

Gast

#25

2015-12-05 11:18

Mooie herinneringen aan mijn kinderjaren. Ik woonde 21 jaar in Kolegem, ging naar school in St. Ludgardis, heb er mijn eerste en plechtige communi gedaan en vele keren naar de mis geweest. Het is immers een kleine, mooie kerk die warmte uitstraalt zou spijtig zijn moest die verdwijnen.