Nationaal orkest van België

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Nationaal orkest van België.


Gast

#126

2015-10-23 13:11

Ik vind muziek zeer belangrijk in 't leven. Het brengt mensen samen in een leuke ontspannen sfeer en is een verrijking in ons leven. Inderdaad zonder agressie en vandalisme!
Dit mag zeker niet teloor gaan!!

Gast

#127

2015-10-23 13:27

Als vader van een geboren en getogen beroepsmuzikant wil ik het voortbestaan van zulke gedreven muzikanten steunen .


Gast

#128

2015-10-23 13:32

omdat muziek heel belangrijk is

Gast

#129

2015-10-23 13:43

Het nationaal orkest van België speelt de belangrijkste rol in cultuur van het land. Zonder het Nationaal Orkest heeft publiek veel minder toegang tot cultuur op hoog niveau. Het behouden van het niveau hoort bij de taken van politici. Toen Winston Churchill eerste minister was en men hem vertelde dat er gesneden moest worden in cultuur omwille van de groeiende kosten van de Tweede Wereldoorlog, antwoordde hij met de vraag ‘Waarvoor vechten we dan nog?’

Gast

#130

2015-10-23 13:44

Cultuur wordt hoe langer hoe stiefmoederlijker behandeld, terwijl er blijkbaar steeds (meer dan) voldoende geld is voor zaken zoals voetbalstadions en winkelcentra. Het Nationaal Orkest en De Munt zijn wereldvermaarde Belgische cultuurambassadeurs en op dergelijke instellingen zou men willen besparen. Ongehoord! Bespaar liever op de uitgaven voor de tig parlementen en raden in dit landje dat slechts een voorschoot groot is, en op de weddes, kostenvergoedingen en andere voordelen van "de verkozenen des volks", van wie er niet weinigen denken dat ze hun taak naar behoren vervullen, als ze af en toe eens op een stemknopje drukken.

Gast

#131

2015-10-23 15:29

Omdat muziek heel belangrijk is!!!

Gast

#132

2015-10-23 16:04

Het NOB is één van de beste orkesten ter wereld. Het is gewaardeerd in binnen- en buitenland en trekt altijd volle zalen.
Het is een boegbeeld voor België en het zou een groot cultureel verlies zijn.

Gast

#133

2015-10-23 16:20


hoe durven ze !!
HOE DOM

Gast

#134

2015-10-23 16:40

In een tijd van cultureel identiteitsverlies door multiculturalisme is klassieke muziek een van dé basisblokken van de westerse cultuur en daarmee een boegbeeld voor identiteit. Wereldwijd was/is er nooit een andere cultuur geweest die de westerse eenheid in complexiteit van melodie-harmonie-ritme ook maar van ver benadert. Sommige gaan zeer ver in ritme, melodie is doorgaans armer, harmonie stoelt ofwel op een westerse erfenis (via kolonialisme) of is zeer arm of ontbreekt.
Bovendien de verschillen met de sport:
- na een concert:
-geen extra kosten voor de belastingbetaler door:
-straatvandalisme
-overuren van de politie
-extra werkuren voor opruimingsdiensten
-geen extra kosten voor de belastingbetaler via het
ziekenfonds voor: botbreuken, beschadigde kruisbanden,
verstuikingen, ontwrichtingen, hersenschuddingen...
-maatschappelijk: geen hooliganisme
Na een klassiek concert gaat niet de helft van het publiek kwaad naar huis omdat ze het spel verloren hebben. Klassieke muziek verenigt mensen in schoonheid en vrede.
Sporters worden ook (vorstelijk) betaald als ze verliezen. Musici die de foutenmarge overschrijden worden niet meer betaald.

Gast

#135

2015-10-23 17:00

Omdat ik van oordeel ben dat ons nationaal orkest een zeer belangrijke rol vervult in het culturele leven en dat moet zo blijven.

Gast

#136

2015-10-23 17:02

Omdat dit Nationaal Orkest een beetje meer (mooie !) muziek van eigen bodem zou uitvoeren. Ik bedoel hier voornamelijk het pianoconcerto en het vioolconcerto van Emmanuel Durlet (1893-1977). Zie: www.emmanuel-durlet.be

Gast

#137

2015-10-23 18:08

Zo een orkest hebben wij als Belgen absoluut nodig. Wij hebben misschien het beste muziekonderwijs in Europa.

Gast

#138

2015-10-23 18:38

Fantastisch orkest, fantastische muzikanten, fantastische mensen, en een politiek die weer niet naar het gehele plaatje kijkt. Er is al zo veel gesnoeid in cultuur. Laat een rendabel orkest dat graag gezien/gehoord wordt in binnen- en buitenland niet verdwijnen, het zou zó zonde zijn!
gast

#139

2015-10-24 05:27

Ik vind dat het tjd is, dat mijnheer Reynders eens gaat besparen, afschaffen of fusioneren in het politieke wereldje, waar nooit iets aan veranderd.

Een klein landje als België met zoveel dikbetaalde postjes...

14 ministers, 4 staatssecretarissen, 60 parlementsleden, 150 voksvertegenwoordigers,... en dan spreekt men enkel maar op federaal niveau.

Wel mijnheer Reynders, als gewezen minister van financien moet dit rekensommetje voor jou echt geen probleem zijn, wel struikel jij over een staatsorkest met wereldfaam waar jij hoegenaamd niet bij stil staat wat een impact dit zal hebben.

Laat de politieke winkel nu maar eens opdraaien om een oplossing te vinden voor hun jarenlang wanbeleid en verkeerde investeringen, maar raak niet aan een 80 jarig (1936, ter info) en gerenomeerd orkest om de schatkist te vullen.


Gast

#140

2015-10-24 08:16

Als er al geen nationaal orkest meer is,wat kan er dan Nog blijven?

Gast

#141

2015-10-24 08:20

goed dat je de mensen op deze manier bewust maakt.. we staan er niet bij stil. We hebben wel kritiek op de commerce in de sport maar denken niet aan de inzet die veel andere 'nationale' ploegen, zoals jullie opbrengen voor veel minder!

Gast

#142

2015-10-24 08:34

Dit is onze cultuur en er alleen maar grote woorden aan geven is niet voldoende om dit in stand te houden. Willen we echt onze cultuur redden moeten we het niet laten bij holle woorden maar ondersteunen met de nodige financiële middelen. Ook niet vergeten dat cultuur, en zeker muziek, mensen samen brengt en niet verdeelt.

Gast

#143

2015-10-24 08:49

omdat afbraak van cultuur moet worden gestopt en ik zelf muzikaal bedrijvig ben.

Gast

#144

2015-10-24 09:57

Besparingen in culturele sector ok, maar niet dodend hé.

Gast

#145

2015-10-24 10:12

Dit nationale monument mag niet verdwijnen omdat het er is voor alle bevolkingsgroepen en noodzakelijk is voor het behoud van culturele waarden in ons leven.

Gast

#146

2015-10-24 16:27

Weer bezuinigingen die de belg treffen en waarom vraag ik me af.Ik ben nooit racistisch geweest maar als je ziet wat de vluchtelingen hier op veel plaatsen achterlaten aan eetwaar én vuil terwijl veel mensen die hier geboren zijn armoe lijden dan kan ik moeilijk achter een bezuiniging staan die waarschijnlijk weer geld moet vrijmaken om aan buitenlanders te geven . Daarbij komt nog dat we al genoeg aan eigen cultuur moeten verliezen dankzij het feit dat de politici wél alles en iedereen invoeren maar wat uitvoeren betreft aan banden legt.Daar vinden ze namelijk geen geld voor en mogen we misschien nog iets overhouden om trots op te zijn ,iets dat enkel en alleen voor en van ons land is?Laat ons dan tenminste onze culturele achtergrond!Will Tura mag dan een heel ander genre muziek hebben maar ik sta volledig achter het lied : omdat ik Vlaming ben .Zoals het er nu aan toe gaat in België is dat binnenkort een vies woord en wordt de islamitische levenswijze én cultuur verplichte kost .Welke belg kiest voor een andere cultuur tegen  die van ons als hij iets om ons land geeft?Hopelijk niemand,óók de politici niet.Zwarte Piet willen ze ons na honderden jaren afnemen omdat het nú opeens racistisch zou zijn ,nu ons nationaal orkest .Wat is het volgende,volgens mij is het hoog tijd dat we stop zeggen.Wij zijn belgen en we zijn trots op onze culturele achtergrond,we hebben er voor gevochten in vroegere tijden en we wensen hem niet te ruilen voor de cultuur van eender welk ander land of godsdienst.


Gast

#147

2015-10-24 16:51

Omdat ik àlle takken van onze cultuur waardeer, respecteer en vooral een warm hart toedraag onderteken ik deze petitie.

Gast

#148

2015-10-24 17:16

Het einige war deze regering doet is zorgen voor de schatkist.We worden op allerhande manieren bestolen, zelfs van ons cultureel erfgoed.Ronduit schandalig!

Gast

#149

2015-10-24 17:24

Omdat ik fervent supporter en bewonderaar ben van dit unieke orkest!

Gast

#150

2015-10-24 17:31

Goed initiatief, massaal tekenen aub!