leuvenrechtdoor

leuvenrechtdoor / Mededelingen / Leuven rechtdoor in the picture / Opmerkingen


Gast

#51

2014-09-23 13:10

Ik woon in Rotselaar en maak mij veel zorgen over het enige doel van deze petitie om terug te keren naar de toestand van vòòr 6 maart 2014; dit kan de toestand voor sommige gemeenten ( zoals Wijgmaal, Wilsele) misschien voldoende verbeteren maar voor de middelberg in Rotselaar is dit ONVOLDOENDE! Elke dag opnieuw vliegen er aanhoudend DALENDE vliegtuigen over deze regio, het vliegtuigtransport is dermate toegenomen dat de 70% aan dalende vliegtuigen die over ons vliegen niet meer houdbaar is voor onze gezondheid! Daarom dring ik aan, samen met alle omwonenden om het vliegrouteverkeer in zijn GEHEEL te behandelen en een billijke sprijding van de hinder te vragen voor het TOTALE vliegtuigverkeer!!

Gast

#52

2014-09-23 15:25

Beste, Heb de klacht bij Leuven neergelegd, maar daar ik sinds mei al bijna dagelijks soms tot 12 klachten neerlegde bij Airportmediation is het onmogelijk die bij die Ombudsdienst door te geven, laat staan er eentje uit te pikken want ze zijn allen even belangrijk voor mij.Daarbij vind ik dat aangezien de dalers hierdoor ook verlegd zijn en we die dus ook hebben waar vroeger niets vloog, we zeker zoveel last hebben in de gemeenten verder van Leuven verwijderd ook omdat wij hier in een zeer stil gebied wonen (geen drukke baan, alleen landbouwvoertuigen! en hier alleen kozen wij voor!) Groet, Inge Vanlinthout

Gast

#53

2014-09-23 20:30

Inderdaad. Een terugkeer naar het regime van vòòr 6 maart is onvoldoende. Met enkel dalende vliegtuigen? Het zijn er nu dubbel zoveel, ongeacht de windrichting!

Gast

#54

2014-09-25 18:48

In het begin dat wij hier komen wonen zijn in Wespelaar kwamen er geen vliegtuigen over ons.

Nu komen er stijgende en dalende vliegtuigen over ons huis en dat is wel zeer storend.

Dit moet verspreid worden en niet over dezelfde gemeenten!

 


Gast

#55

2014-09-27 10:32

Schrijf een reactie

Gast

#56

2014-10-01 10:30

De overheid moet zeer goed beseffen dat vliegtuiglawaai inzake volksgezondheid ontzettend belastend is voor de bevolking.
Vliegtuiglawaai is nu eenmaal zeer agressief, zowel qua vorm, omvang, als qua frequentie!

Het is een hinder dat werkt als een sluipend gif! Het werkt latent in op de zenuwen van de burgers, deze geraken erdoor overspannen en prikkelbaar, sommigen verliezen er zelfs hun hele nachtrust bij, het zorgt voor een constante misnoegdheid en onbehagen, het komt over als zeer onrechtvaardig en dominant want het wordt opgelegd, zonder enige vorm van inspraak. De getroffen bevolking voelt er zich machteloos tegen en zo wordt het constant een bron van onbegrip, frustratie en revolte!

De overheid staat dus voor een enorme uitdaging, meer dan ooit!

Of het laat Brussels Airlines ongebreideld uitbreiden en geeft voorrang aan het economisch aspect van de zaak, of ze heeft oog en aandacht voor het welzijn van haar bevolking en reguleert de situatie!

Toegegeven, vliegen is vandaag hot, de luchtvaart kent een enorme boom en dit is trouwens een wereldfenomeen. Net daarom moet de overheid interveniëren en diep nadenken of het wel opportuun is dit fenomeen in het centrum van het land ongelimiteerd plaats te laten vinden!
Het regent daar al decennia lang klachten en protest tegen vliegtuigen!

Want, als onze overheid niet intensiever regulerend tussenbeide komt, zal morgen een hele regio die zich over Vlaams-Brabant uitstrekt , inzake rust en kalmte, definitief verloren en naar de vaantjes zijn!cfr. de oude route!

Laat ons dus de vluchten op Zaventem verminderen en decentraliseren naar andere Belgische vliegvelden.

Doe Brussels Airlines inzien dat het een must is inzake evenwicht welvaart/welzijn.

De burgers gaan anders massaal blijven protesteren en juridische stappen ondernemen!
Het ongemak en de betaalde prijs ten opzichte van de het fenomee is immers veel té hoog aan het worden!

Oneliners zoals net gelezen: “ ideale oplossingen die alle hinder voor iedereen wegnemen , bestaan er niet” en “wie hier woont, is bereid een redelijk deel hinder te dragen als die tenminste rechtvaardig gespreid is”, is de waarheid geweld doen!

Zij die nu onder de nieuwe routes vallen, hadden het over een paar jaar wel goed! Toen werd er ook wel wat verderop gevlogen maar dat was dragelijk inzake hinder! Dus de hinder voor deze mensen kan wel degelijk weggenomen worden indien men zich tot de vroegere situatie beperkt.

“En iedereen die hier woont is bereid…”: de plaatselijke bevolking (groep 2) ressorterend onder de nieuwe route, wilt geen vliegtuigen! Niet omdat deze burgers onverdraagzaam zijn, niet solidair willen zijn, egoïstisch, maar wel omdat zij specifiek op zoek zijn gegaan naar kalmte en rust in hun regio! Mag dat nog in ons land, zogezegd van melk en honing, of moet dat ook allemaal kapot?

Want de overheid, Brussels Airlines en anderen, zouden toch een duidelijk onderscheid moeten blijven maken tussen twee groepen in de bevolking, voor de duidelijkheid hier even groep 1 en groep 2 genaamd.

Groep 1 is onder de oude vliegroute gaan wonen na gewikt en gewogen te hebben of dat doenbaar was en heeft vervolgens beslist. Zij hadden daar hun redenen voor.

Groep 2 zijn hoofdzakelijk burgers die in Vlaams Brabant op zoek gegaan zijn naar plekken waar het aangenaam wonen was, waar kalmte, rust en stilte heerste. Zij staken hun zuur verdiende centjes in die woonplaatsen, omdat kalmte en stilte hen zo dierbaar was, een ‘goed ‘die zij al levenslang diep koesteren en gerespecteerd willen zien. Mag dat nog in ons landje?
Moet alles prijsgegeven aan zogezegde vooruitgang?

En dus, de spreiding over nieuwe routes is geen goed alternatief! Op papier lijkt het “billijk” maar in de werkelijkheid ontziet het niemand van groep 2! Het schaadt massaal groep 2 inzake gezondheid en verkracht alle verzuchtingen van deze groep inzake rust, stilte en kalmte, net wat hen zo dierbaar is!. Deze groep heeft recht op respect in een moderne beschaafde maatschappij al krijgt die soms te kapitalistische trekjes..
En daarom zou de nieuwe spreiding terug moeten geschroefd worden!

Waar moet Brussels Airlines dan naartoe met het excédent aan vluchten die té zwaar te dragen was over de oude routes?

Brussels Airlines had al lang moeten anticiperen!. De maatschappij wist vanaf dag 1 dat ze zo groot mogelijk wou worden als kon…het trok goedkope vliegmaatschappijen naar zich toe om alsmaar meer vluchten te kunnen realiseren. Dat de locatie daarvoor inzake draagkracht niet geschikt is, wist het! Die jarenlange negatie van het probleem en het gebrek aan zoektocht naar echte alternatieven heeft de druk op de ketel zodanig verhoogt dat het op springen staat , de uitbater gedraagt, inzake milieu, als een bulldozer.

Aan de ene kant doet Brussels Airlines fluwelen handschoenen aan t.a.z. van haar toeristen en wilt ze alle excellenties tot vòòr de poorten van Brussel Hoofdstad doen landen, aan de andere kant sluit het de ogen en oren voor het protest van duizenden burgers! Het fenomeen overlast beschouwen ze als collateral damage.

Men moet dus van overheidswege Brussels Airlines opdracht geven te decentraliseren in analogie met wat de Belgische luchtmacht altijd gedaan heeft! In plaats van alle militaire vluchten te concentreren hebben ze die verdeeld over het hele land, over verschillende Wings. En dat werkt heel goed.

En aub, laat de communautaire draak in zijn spelonk! Het gaat heel België aan.

Natuurlijk is dat organisatorisch een hele brok, nieuwe investeringen, een nieuwe logistieke organisatie enz… Maar men moet weten wat men wilt.

Of we gaan de hele regio in Vlaams-Brabant inzake levenskwaliteit aan flarden laten schieten degraderen en devalueren omwille van vliegtuigoverlast of men treft radicale structurele maatregelen om op kort en lang termijn de zaken eens en voor goed op te lossen! Zodat peace en vree, rust en kalmte weer over onze provincie Vlaams-Brabant kunnen landen…in plaats van de huidige inferno!