Duidelijkheid over de adopties uit Oeganda

Beste ondertekenaars,

Samen met een 15-tal andere koppels, zijn we al geruime tijd bezig met een adoptieprocedure voor adoptie van een kindje uit Oeganda. Sinds november 2015 heeft onze overheid de adopties uit Oeganda geblokkeerd. Door onenigheid tussen verschillende instanties (federaal en Vlaams adoptiecentrum, buitenlandse zaken en justitie), is het adoptiekanaal tijdelijk opgeschort en is er onzekerheid over de procedures. Het gaat om procedures die al verschillende jaren gevolgd worden sinds de goedkeuring en opstart van adopties uit Oeganda, en die zeer zorgvuldig onderzocht en opgevolgd werden door Kind en Gezin en de Vlaamse overheid.

Er was ons beloofd dat de kwestie met de nodige spoed zou uitgeklaard worden, en 3 maanden na het begin van de opschorting is er nog niets veranderd en is er zelfs geen aanzet voor een oplossing of advies. Deze kwestie wordt niet als dringend beschouwd, en de verschillende instanties schuiven de verantwoordelijkheid naar elkaar door. Intussen zijn 15 Oegandese kindjes in weeshuizen in Oeganda toegewezen aan Vlaamse koppels, maar deze toewijzing kan in België niet bevestigd worden zolang er geen duidelijkheid is. Ook voor deze kinderen is er dus momenteel grote onzekerheid over hun toekomst. Wij vragen dan ook om een dringende oplossing voor en uitklaring van dit probleem.

Met deze petitie willen wij onze overheden wakker schudden en hen de hoogdringendheid van deze problematiek doen inzien. Wat het antwoord ook wordt, het moet er dringend komen. Daarom vragen we jullie handtekening, jullie stem, om samen met ons te eisen dat de overheden in deze zaak hun verantwoordelijkheid nemen.

Alvast bedankt voor jullie steun!