Burgers betalen te veel aan het Wetterskip

Burgers betalen teveel aan het Wetterskip

Het Wetterskip heeft twee grote taken. De ene taak is het zogenaamde watersysteem (dijken, poldergemalen, gezond oppervlakte water), de andere taak is de rioolwaterzuivering. Voor beide taken vraagt het Wetterskip geld. Wat ze voor de ene taak vragen mogen ze volgens de wet niet voor de andere taak gebruiken.
Voor de zuivering betalen de inwoners en bedrijven die op het riool lozen, de boeren hoeven dat voor hun bedrijf niet te betalen. Het Wetterskip heeft hier jaren lang mee gesjoemeld, geld voor het zuiveren van rioolwater is gebruikt voor het watersysteem.
Voor het watersysteem betalen de inwoners, de huizenbezitters en de grondbezitters. Voor grond en huizen is de waarde van belang. Voor de inwoners wordt, binnen een wettelijke bandbreedte, een bestuurlijk besluit genomen.
U raadt het al, de inwoners worden extra belast, de grondeigenaren hoeven zo minder te betalen. En omdat er ook nog geld van de zuivering naar het watersysteem werd overgeheveld hoefden ze nog minder te betalen.
Hier zou het Wetterskip wat aan moeten doen! Inwoners betalen al te veel,dus teken deze petitie.

In maart zijn er verkiezingen voor het waterschap, stem op: “AWP voor Water, Klimaat en Natuur”.

AWP_header_Facebook_2023.png

Door te ondertekenen, machtig ik Peter Vonk, AWP Friesland om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.