Behoud de Kerk Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand Oud Winterslag

“Neen” aan de afbraak van ons religieus erfgoed!

Het kerkje Oud-Winterslag dateert van 1949, maar gaat terug op een eeuwenoude geloofsbeleving en vurige verering van Maria. Verering die eerder gelokaliseerd was in twee verschillende kapellen. Het initiatief tot de bouw werd met veel enthousiasme door de plaatselijke bevolking gedragen.

Het gaat hier om een goed bezocht, eenvoudig maar aantrekkelijk kerkje, prima onderhouden en smaakvol ingericht. Er zijn mooie glasramen, maar grote blikvanger is het prachtige tabernakel (is waar de geconsacreerde hosties worden bewaard) zoals er in gans Genk geen ander te vinden is.

De kapel wordt druk bezocht. Zowel de gewone zaterdagavondmis van de Heilig Hartparochie als de bijeenkomsten van de gebedsgroep Koningin van de Vrede vinden er plaats. Deze groep komt al 27 jaar iedere week samen in de kerk en trekt mensen aan vanuit gans de provincie, vanuit Brabant en zelfs vanuit Oost Vlaanderen en Nederland. Ook onze bisschop, monseigneur Hoogmartens kwam al met ons meebidden (bij de 25ste verjaardag van de gebedsgroep).

Voor doven en gehoorgestoorden uit de brede omgeving is de heilige mis op de eerste zaterdag van de maand met doventolk een aanbod zoals ze het maar op weinig plaatsen vinden. In Oud Winterslag kunnen zij alles mee volgen en worden zij bovendien adtief betrokken bij het voorbidden. Een prachtvoorbeeld van inclusie! Zelfs vanuit Gent komt steevast een groepje doven en gehoorgestoorden naar de bijeenkomsten van de gebedsgroep.

Al decennia lang bewijst deze kapel nu een geschikte plek te zijn voor het warme onthaal van een kleine en groeiende gemeenschap waar meerdere nationaliteiten, typisch gegeven voor Genk, mekaar in hartelijke vriendschap ontmoeten om samen te bidden.

Ook architecturaal mag de kapel gezien worden. Opgetrokken met karakteristieke “Winterslagse brik” getuigt ze van lokale eigenheid.  Mooie glasramen zorgen voor een sfeervolle omkadering  en een volwaardig orgel maakt het mogelijk de eredienst met gepaste  luister te vieren. Een eigen klok maakt het geheel af.

Dankzij de zorg van de inwoners, van de bedevaarders en van de gebedsgroep verkeert de kapel in een uitstekende staat. Bovendien gaat het om een kapel die slechts een minimum aan onderhoud vereist.

Kortom: een kerk op maat van de lokale gemeenschap, goed bezocht en met sterke uitstraling tot in een verre omgeving, mooi en kunstzinnig ingericht. Deze kerk moet blijven bestaan en wel voor de reden waarvoor ze bedoeld is:

Laat deze kapel a.u.b. bestaan voor de aanbidding van Onze Lieve Heer

die we allemaal zo hard nodig hebben!

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw steun!

De vrienden van het kerkje Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand Oud Winterslag.