Nieuwerkerk zeg Nee tegen een GROOT AZC!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Raadsvergadering m.b.t. vragen Asielzoekerscentrum Nieuwerkerk woensdag 3 april 19:30 uur

2024-04-02 09:44:06

Woensdagavond 3 april is er weer raadsvergadering over de ROL. We zijn heel benieuwd naar hoe de discussie zal verlopen: is het woord primair uit de bestuursovereenkomst geschrapt?

En zo niet, wat vinden de raadsleden daarvan en welke conclusies worden hier aan verbonden? Kijkend naar de antwoorden op de schriftelijke vragen is het woord primair nog niet geschrapt – wat is dan nu “de nieuwe situatie”, zoals wethouder Schuurman dit verwoordde toen hem in de vorige raadsvergadering werd gevraagd wat er zou gebeuren als het COA het woord niet zou willen schrappen? Gaan de raadsleden hier genoegen mee nemen? Uit de stukken komt het pijnlijke beeld naar voren dat het ‘een foutje’ is geweest dat het woord primair in de bestuursovereenkomst is geslopen – het college kwam er pas achter toen de stukken online voor omwonenden en raadsleden waren in te zien, en zij hier het college op hebben geduid. Hoe bestaat het, dat er zo achteloos om wordt gegaan met contracten die zo’n grote impact hebben voor inwoners van Zuidplas?

En wat gaat er gezegd worden over de mogelijkheden voor kleinschaligere opvang, waar we ons vanuit het platform voor in zetten? Natuurlijk zijn we er als platform AsielopvangZuidplas bij. Jij ook? De vergadering start om 19:30 uur 3 april, gemeentehuis in Nieuwerkerk.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Stuur een mail aan info@asielopvangzuidplas.nl, zodat je automatisch de nieuwsbrief ontvangt.

Met een vriendelijke groet,

Bewoners en inwonersplatform Asileopvangzuidplas.nl

Platform https://asielopvangzuidplas.nl/

Draai van college over het woord ‘primair’ in bestuursovereenkomst coalitie Zuidplas

2024-03-02 10:49:00

Geachte ondertekenaars,

We volgen de stappen van het college bestaande uit D66, SGP\CU, CDA en VVD nauwlettend. Op 1 maart is er een informatienota van de coalitie verschenen welke de vragen behandeld die zijn gesteld door de raad van Zuidplas. Hieruit blijkt nogmaals dat de coalitie zich niets gelegen laat liggen aan de wensen van de gemeenteraad en de inwoners van Zuidplas.

De coalitie wil de instroom van asielzoekers niet wilt limiteren en de COA alle gelegenheid geven om in de toekomst het aantal asielzoekers naar believen uit te breiden en ook aan meerdere soorten asielzoekers opvang te verlenen. Hetgeen betekend dat de deur ook voor veilige-landers wagenwijd wordt opengezet door de coalitie.

Wilt u meer informatie bezoek dan onze website van ons platform en laat u informeren. Wilt u meer weten vraag dan ook de nieuwsbrief van deze website aan en wij houden u op de hoogte van alle stappen die de gemeente doet en wat wij er tegenover zetten.

Ga naar: https://asielopvangzuidplas.nl/blogpost-redactie-asielopvang-zuidplas/dossier-asielopvang-zuidplas-draai-van-college-over-het-woord-primair-in-bestuursovereenkomst/

Met een vriendelijke groet,

Initiatiefnemer Asielopvangzuidplas.nl

Platform https://asielopvangzuidplas.nl/

Motie-vreemd van de PvdA voor spreiding over de dorpen rigoureus afgewezen door de coalitie Zuidplas

2024-02-17 14:23:40

Afgelopen dinsdagavond is de motie-vreemd van de PvdA, waarin werd voorgesteld toch mee te gaan in de oproep van de inwoners tot spreiding van de asielzoekers over de dorpen van Zuidplas, in de gemeenteraad van Zuidplas behandeld en in stemming gebracht. Vooraf heb ik namens asielopvangzuidplas.nl ingesproken om nogmaals te pleiten voor spreiding over de dorpen en dat in kleinschalige opvanglocaties. Hiermee worden asielzoekers gestimuleerd om zelf deel te nemen aan de dagelijkse werkzaamheden in zaken van schoonmaak en voedselbereiding op hun locatie waardoor de integratie in de samenleving wordt bespoedigd en daarbij minder problemen worden verwacht. Dit was helaas tegen dovenmansoren gericht. De partijen die de coalitie steunen, zoals SGP\CU en D66 maakte korte metten met het geboden initiatief. Dhr. Vd Spek van de SGP\CU gaf aan dat hij zelf ook niet blij zou zijn als er een opvangcentrum bij hem in de achtertuin zou komen maar voor de inwoners en omwoners was het hem “een gewoon gevalletje van pech gehad”. Dhr, Clavaux van D66 ging nog een stapje verder en verklaarde aan de bewoners (kiezers) “geen boodschap” te hebben omdat de partij D66 een hoger doel nastreeft en die gaat voor D66 voor op de belangen van de inwoners van Nieuwerkerk cq Zuidplas. Hij wilde vooral voorkomen dat er vertraging in de opvang van Zuidplas komt en dat daardoor zijn collega’s in den lande in de problemen zouden komen. Hoe ook de partijen NES, PvdA en VVD het ook probeerde er kwam geen meerderheid voor het voorstel voor spreiding. Dhr. vd Spek van de SGP maakte het zelfs nog bonter door het zonde van de tijd te noemen en moedigde de coalitie met voortvarendheid door te gaan met hun grootschalige opvang in het weiland van Nieuwerkerk.

20240215_090546.jpg

Platform https://asielopvangzuidplas.nl/

Morgenavond start de protestoptocht. Wees erbij

2024-01-23 18:23:29

Beste ondertekeneaars,

Morgenavond gaan we in een publieksvriendelijk protestmars naar het gemeente huis van Nieuwerkerk, De mars start om 18:30 uur vanuit het fresiaveld voor de deur van het Comenius college. Zolang de voorraad strekt zal er fluitjes worden uitgedeeld aan de deelnemers.

De route van Fresiaveld-Zuidlalaan-Lelieveld-Anjerveld-Lupineveld-Eendendaal-Ganzendaal-Zuidplaslaan-Raadhuisplein. Onderweg aansluiten mag natuurlijk ook.

Bij aankomst, om ongeveer 19:00 uur, worden we buiten ontvangen door de burgermeester aan wie we de 1200 handtekeningen ceremonieel aan hem zullen overhandigen.

Om 19:30 uur zal de raadsvergadering beginnen welke voor iedereen vrij toegankelijk is mocht er voldoende zitplaatsen zijn.
Wees er bij en bezorgt de burgermeester en wethouders een onvergetelijke spectaculaire maar vooral een publieksvriendelijke avond.

Ik hoop op jullie allen aanwezigheid.

Platform Asielopvangzuiplas.nl

Bijna 1000 handtekeningen

2024-01-21 17:35:36

Mensen,die

997 handtekeningen geplaatst. Wie is de duizendste?

Doe mee en teken de petitie.

Initiatiefnemer petitie

Platform https://asielopvangzuidplas.nl/

Oproep Zeg nee en loop mee

2024-01-19 13:10:13

Oproep.PNG

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.