De Jacobstoren, het carillon en de beiaardier worden bedreigd door bezuinigingen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Carillonspel als dank voor 1700 handtekeningen!

2023-10-22 16:27:14

Met het spelen van ‘Ode aan het carillon’ op, hoe kan het anders, het carillon in de Jacobstoren, is afgelopen vrijdagmiddag 20 oktober de actie tegen het bezuinigingsvoorstel van de gemeente Winterswijk geëindigd. Burgemeester Joris Bengevoord kreeg kort daarvoor in de indrukwekkende ruimte onder de toren meer dan 1700 handtekeningen aangeboden. Die stonden op papier – op een bijgeleverde stick stonden nog honderden opmerkingen. Die varieerden van ‘Omdat ik dit een absurde bezuinigingsmaatregel vind’ tot ‘Het maakt het dorp aantrekkelijk en vrolijk’.
De fractievoorzitters in de gemeenteraad hebben laten weten dat in de begrotingsvergadering een voorstel wordt gesteund om toren en carillon niet te verkopen en de beiaardier door te laten spelen. Unaniem: alle zeven partijen staan erachter. Wij denken dat dat niet was gelukt als de petitie niet zo massaal was ondersteund.Uit die steunbetuigingen blijkt duidelijk dat heel veel Winterswijkers (en bezoekers van Winterswijk) gek zijn op hun carillon. Ze vinden met ons dat de toren, het carillon en het spel van de beiaardier onlosmakelijk met het dorp verbonden zijn. Die toren is al ruim twee eeuwen bezit van de gemeente, het carillon wordt al dertig jaar bespeeld – en dat blijft nu ook zo.Daarom klom de beiaardier vrijdag na het overhandigen van die handtekeningen ook met plezier naar zijn werkplek tussen de galmgaten van de kerktoren. En ook op deze vrijdagmiddag speelde het carillon in op de actualiteit. Na die ode klonk nog ‘Ouwe Jacob’ (uit ‘Ja zuster Nee zuster’) en als afsluiter het bekende ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’, als treffende illustratie van de inspanningen rond dit protest. Wij zijn heel erg blij met die steun en met het resultaat van deze petitie. Daarom willen wij jullie hartelijk bedanken voor alle handtekeningen, gemaakte opmerkingen, app-jes en mailtjes. Als jullie de volgende keer door het centrum wandelen, moet je op de Markt maar even naar boven kijken: wat daar staat, wat daar klinkt en wat daar blijft klinken, is mede aan jullie inzet te danken!

Wim Ruessink

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.