RED VILLA MALPERTUIS IN AFSNEE!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

MALPERTUIS – AFBRAAK ALS ONGEGRONDE KEUZE

2023-09-29 07:12:53

Het kwaad is dus geschied. Villa Malpertuis - Het huis van de schilders bestaat niet meer.

Alleen nog op een enkel schilderij en als een dierbare herinnering in onze gedachten.  Precies honderd jaar na de intrek in 1923 van Gust De Smet en Frits Van den Berghe is het schilderhuis - het atelier van het Vlaams expressionisme – met de grond gelijk gemaakt. Een mix van gemakzucht, geestelijke armoede en totaal onbegrip heeft dit historisch vandalisme mogelijk gemaakt.

De vraag blijft welke rol Stad Gent in deze fatale procedure heeft gespeeld. Het had er lopende het proces (aanvraag vergunning, bezwaar, beroep, petitie, publieke weerstand) alle schijn van dat Gent - verlamd door gebrek aan moed - de kool en de geit wilde sparen, in het ene geval bang voor een forse schadeclaim en in het ander bang voor publieke hoon. De onverhoedse aanpak van de eigenaar: slopen zonder vergunning - zo lang na de eerste formele aanvraag en nog vóór er een eindbeslissing viel - kwam voor velen als een verrassing, maar voor Stad Gent als een zegen. Na deze actie hoeft de Stad - sinds kort autonome erfgoedgemeente - geen kleur meer te bekennen en kan haar formeel gezien geen blaam meer treffen wat de sloop betreft. De enige, blijkbaar relevante opmerking die zeven maanden geleden uit de mond kwam van - uitgerekend - de Stedelijke Directie Monumentenzorg en Archeologie, was: "De sloop van dit pand is vrijgesteld van vergunning". De eigenaar moet het graag vernomen hebben.

Erfgoedgemeente Gent kan trots zijn: een eeuw na de komst van de twee kunstenaars kan de stad het jubileum vieren met de sloop van het historische schildershuis. Het is echt ontgoochelend, dat niemand van Stad Gent in al die maanden enig commitment heeft getoond inzake het historisch belang van dit gebouw. Gemakshalve heeft men zich van meet af aan verscholen achter een erfgoedlijst uit de jaren '70 (e.v.) van de hand van niet-wetende ambtenaren, en geweigerd om 'voortschrijdend inzicht' te integreren in het beleid. Het enige wat uit de 'administratieve' mond van de 'verantwoordelijken' kwam, was: we kunnen er niets aan doen.

Huize Malpertuis – Veurestraat 48a is overigens wél opgenomen – met afbeelding en onder ID207990 – in Inventarisatie Bouwkundig Erfgoed Gent (1975-1983) op 20 mei 1981, gedigitaliseerd op 01.08.2014. Maar als het zo van pas komt, heeft deze vermelding kennelijk geen enkele betekenis.

Van overheidswege heeft alleen de gemeente Sint-Martens-Latem (bestuur en administratie) in warme betrokkenheid al het mogelijke gedaan om het tij te keren en deze in de Vlaamse kunstgeschiedenis zo belangwekkende woning en site te vrijwaren.

Dit is trouwens de tweede keer dat met name Gust De Smet in de steek wordt gelaten door zijn geboortestad. Bij leven heeft Gent nooit enig werk van de kunstenaar aangekocht, terwijl Antwerpen, Brussel en Luik al voor 1940 werken van Gust De Smet in hun collectie hadden. In zijn testament (1943) heeft deze Gentse 'zoon' zijn vaderstad daarom terecht genegeerd en alleen werken geschonken aan de andere, genoemde steden.

Wij wensen alle ondertekenaars van de petitie, de bewoners van Afsnee en omstreken, de vele kunsthistorici, experts patrimonium, academici, kunstenaars, musea, galeriehouders en al die sympathisanten (uit binnen- en buitenland) met groot respect voor historisch en cultureel erfgoed, die – spontaan, hartverwarmend en goed onderbouwd - hebben geageerd tegen deze plannen, van harte te bedanken.

Spijtig genoeg heeft uw weerzin tegen een beleid dat op zo’n onverschillige wijze het belang van het verleden negeert, het onheil niet kunnen voorkomen. Het heden leeft verweesd en in armoede verder.

Onze dank ook aan de mensen van WMM voor hun gewaardeerd advies en steun.

Onze bijzondere dank aan burgemeester, schepencollege en administratie van de gemeente Sint-Martens-Latem, die, als enigen van overheidswege er alles aan hebben gedaan om de afbraak van Huize Malpertuis te voorkomen.

Speciale dank ook aan architect Maarten Dobbelaere die pro deo, tot 2 maal toe een alternatief plan tekende, teneinde de eigenaar te laten zien dat een woning met een artistiek historische waarde kan worden gerenoveerd tot een woning met hedendaags comfort volgens actuele normen en milieuvereisten.

Tot slot onze hartelijke dank aan Piet Boyens, die onverdroten alles gaf om Huize Malpertuis in extremis te redden. Hij kent als kunsthistoricus en expert inzake het Vlaams expressionisme de waarde en het belang van Huize Malpertuis als geen ander.

Helaas hebben alle inspanningen er niet toe geleid om de huidige eigenaar tot een ander inzicht te brengen. De alternatieve oplossingen werd prompt afgewezen als zijnde niet realiseerbaar. Zelfs een persoonlijk onderhoud hierover werd geweigerd.

We blijven achter met de schrijnende roep van Lucebert: Alles van waarde is weerloos.

20230927_163813.jpg

Buurtbewoners van Afsnee/SDW

Is de sloop van het schildersatelier begonnen????!!

2023-09-12 08:23:34

Ondanks de harde bewijzen dat Veurestraat 48A het schilderatelier van Gust De Smet en Frits Van den Berghe is, en hoewel ook de tweede bouwaanvraag werd geweigerd, zijn deze morgen de sloopwerken begonnen! De ramen worden uitgebroken en een kraan voor de grotere sloopwerken staat klaar!

We staan op het punt om een belangrijk stukje cultureel erfgoed in Afsnee te verliezen!

Kan dit cultuurhistorisch drama nog vermeden worden?

Buurtbewoners van Afsnee/SDW

HET ADRES van MALPERTUIS!

2023-05-23 19:12:21

"Eeuwfeest" Huize Malpertuis!?

2023-04-20 11:08:40

Na WOI en een vrijwillige ballingschap van acht jaar in Nederland keren in de zomer van 1922 de twee kunstenaarsvrienden Gust De Smet en Frits Van den Berghe terug naar de Leiestreek. Aanvankelijk verblijven ze – samen met Leon De Smet – zeven maanden in een woning aan de Kasteeldreef in Bachte-Maria-Leerne.

In maart 1923, nu net iets meer dan 100 jaar geleden, betrekken Gust en Frits in Afsnee hun nieuwe woonst aan de Leie: Huize Malpertuis aan de Veurestraat. Het huis wordt gehuurd door Paul-Gustave Van Hecke, mecenas van de twee bewoners.

Artistiek gezien is tijdens hun vrijwillige ballingschap in Nederland geëxperimenteerd, hun inzicht gerijpt en vakmanschap gegroeid. Door de terugkeer naar de rustige oevers van de Leie in Afsnee groeit hun kunst naar een ongekend hoogtepunt en wordt het Vlaams expressionisme internationaal op de kaart gezet.

In het ene atelier schildert Gust De Smet Het groot schietkraam, De aanbidder van de acrobate, De herberg, De harmonicaspeler, Het circus, blues, De blauwe canapé, De kunstrijdster. In het andere voorkamertje van Huize Malpertuis zet Frits Van den Berghe zijn naam onder wondere werken als Het leven, Aan de Leie, Zondag aan de Leie, Avondschemering, Dubbelportret, De verliefden in het dorp, De eeuwige vagebond, De goede herberg.

Deze meesterwerken van het Vlaams expressionisme worden in Brussel in het tijdschrift Sélection en in galerijen wereldkundig gemaakt, maar zijn verwezenlijkt in de landelijke, stille en sobere werkplaatsen in Afsnee. Dat maakt van Huize Malpertuis hét atelier van het Vlaams expressionisme!

Daarnaast heeft het woonhuis van Gust De Smet en Frits Van den Berghe in de jaren ‘20 ook een belangrijke rol gespeeld in het verspreiden van een internationaal en artistiek gedachtengoed. Het is een artistieke ontmoetingsplaats waar wekelijks schrijvers, schilders, beeldhouwers, musici, kunstkenners en verzamelaars uit binnen- en buitenland over de vloer kwamen. In het voorjaar van 1926 komen zelfs Ossip Zadkine en Marc Chagall op bezoek!

Dat hier 100 jaar geleden zoveel moois ontstond, zouden we moeten koesteren, eren en vieren! Dit belangrijk erfgoed mag niet verloren gaan…

Eeuwfeest_Malpertuis.jpgMalpertuis_1926.jpgRED_VILLA_MALPERTUIS_IN_AFSNEE!.jpg

Buurtbewoners van Afsnee/SDW

Deel onze petitie met vrienden!

2023-04-15 10:40:10

Eerst en vooral willen we iedereen bedanken die deze petitie al tekende! Een week na de start van de petitie verzamelden we bijna 700 handtekeningen en verschenen meerdere artikels over Malpertuis  in de krant, op radio en TV!

Frits Van den Berghe maakte in 1923 dit prachtige schilderij, genaamd “Het huis van de schilders”. Wij kunnen ervoor zorgen dat Malpertuis als cultuurhistorisch erfgoed niet alleen op doek vereeuwigd blijft!

Stuur deze mail door naar vrienden en familie en deel de link naar deze petitie op social media! Hoe meer mensen de petitie tekenen, hoe krachtiger het signaal dat Huize Malpertuis bewaard moet blijven.

huize_malpertuis.jpg

Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld.

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.