GEEN fietsstraat en knip Groendreef/Gerard Willemotlaan

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Inspraakmoment fietsstraat Groendreef/G. Willemotlaan - Laat u horen!!!

2020-12-11 11:47:40

Brief_SG_fietsstraat.jpg

Beste bewoners en passanten,

Vandaag, vrijdag 11 december, hebben we een brief ontvangen ivm de fietsstraat. Wil je u laten horen dan is het NU het moment! Alhoewel ik mijn twijfels heb over de manier waarop de bevraging gebeurt. Naar mijn gevoel is de beslissing al gemaakt maar willen ze de mensen het gevoel geven dat ze gehoord worden.

Indien alles verloopt zoals het zou moeten verdient iedereen het om gehoord te worden, zowel PRO als CONTRA. Deel gerust de link https://stad.gent/fietsstraat met alle mensen van Mariakerke en Vinderhoute en omliggende gemeenten die de straat geregeld gebruiken. Deze mensen hebben ook het recht om van zich ook te laten horen. De toekomst van de straat zal grotendeels door deze bevraging vorm krijgen. Wees constructief en toon geen haat want dat brengt geen meerwaarde. Vele bewoners zijn ook fietsers maar vinden een fietsstraat en knip niet de oplossing. Alle suggesties zijn welkom om tot een oplossing te komen die voor iedereen goed is.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten ;-)

Fietsstraat wordt verlengd tot 15 februari 2021

2020-11-19 23:31:59

Beste buurtbewoners en passanten

Wederom moeten we via een social media kanaal vernemen dat de fietsstraat verlengd wordt tot 15 februari 2021 en de communicatie naar de buurtbewoners terug vergeten werd!!! We dachten alvast dat de buurtbewoners gingen gehoord worden na het ter sprake brengen in de gemeenteraad. NIET DUS!!! Na veel e-mails om te luisteren wanneer het participatiemoment zal aanvangen heb ik slechts één mailtje terug ontvangen. Daarin stond dat ze voor alle duidelijkheid nog niets beslist hebben. In het college hebben ze afgesproken dat ze gaan beslissen na het participatietraject. Na afloop van dit traject neemt het college de beslissing. Hopelijk een eerlijke beslissing waar rekening gehouden wordt met iedereen >>> ALLE BUURTBEWONERS EN FIETSERS!

Wat iedereen moet weten is dat de buurtbewoners NIET tegen fietsers zijn maar dat er een oplossing gezocht moet worden die voor iedereen goed is, zowel voor de buurtbewoners als de fietsers.

Zo heb ikzelf reeds een voorstel ingediend voor een fietssuggestiestrook richting Gent (breedte van een halve fietsstraat). Zo kan het fietsverkeer richting Vinderhoute op het fietspad die dan breed genoeg is voor één richtingsfietsverkeer. En ja, ik hoor al geroep... wat met de wandelaars en lopers? Die zijn er zo goed als niet tijdens de spitsuren! Buiten en tijdens de spitsuren is het fietspad dan zeker breed genoeg als een fietser een voetganger of loper moet inhalen. Dat wil zeker niet zeggen dat ze niet welkom zijn maar er zijn in de buurt genoeg alternatieven met mooier uitzicht zoals de Bourgoyen, Claeys-Bouüartpark, Groen Velden, enz. Voor de corona maatregelen waren hier nooit problemen en dat met tweerichtingsverkeer op het fietspad! Trouwens alle nieuwe fietspaden zoals bijvoorbeeld Groenestaakstraat hebben zelfs geen voetpad meer en moeten de wandelaars ook op het fietspad.

Als oplossing voor de knip stel ik voor om ter hoogte van het fietsbrugje/Fluweelpark een rode voorrangsoversteekplaats te realiseren met een eventuele versmalling van de rijbaan (zoals aan het begin van Groendreef aan de Federale Politie).

We hopen dat de communicatie voor het participatietraject op de officiële manier zal aangekondigd worden door het stadsbestuur zodat alle buurtbewoners, ook die geen internet of sociale media hebben, dit ook ontvangen. Maar we vermoeden dat dit weer via enkele sociale media kanalen zal gebeuren. Daarom zal ik proberen via deze petitie u te bereiken.

We hopen dat jullie in grote aantallen meewerken aan het participatietraject om tot een oplossing te komen die voor ALLE buurtbewoners (PRO en CONTRA) en fietsers goed is. Voor de corona maatregelen waren hier nooit problemen, maar sinds de fietsstraat moeten we vaststellen dat er meer en meer agressie is vanuit beide kampen terwijl dit geen probleem hoeft te zijn.

Alvast bedankt voor uw tijd en medewerking ;-)

Met vriendelijke groeten

Fietsstraat ter sprake gekomen in de gemeenteraad 19/10/2020

2020-10-20 11:24:10

Beste buurtbewoners en passanten,

Ik wil u bedanken voor het tekenen van de petitie.

De impact van de fietsstraat werd ter sprake gebracht op de gemeenteraad van 19 oktober 2020 door gemeenteraadslid Anneleen Van Bossuyt. De vraag was naar schepen Watteeuw gericht en ging over de wijzigingen van fietsstraat Groendreef/Gerard Willemotlaan en over de inspraak van buurtbewoners en om het permanent maken van een fietsstraat afhankelijk te maken van de goedkeuring van minstens vijftig procent van de bewoners van de wijk.

Schepen Watteeuw was woedend omdat er blijkbaar in de tekst stond dat deze fietsstraat permanent zou worden. Schepen Watteeuw was daar niet van op de hoogte gebracht terwijl de brief ondertekend werd door hem.

Op het voorstel van gemeenteraadslid Van Bossuyt, zal er effectief een officiële bevraging komen van de wijk zodat de bewoners van de wijk mee inspraak krijgen over de plannen in hun buurt.

Gemeenteraadslid Van Bossuyt stelde de schepen eveneens voor om een permanente fietsstraat enkel maar in te voeren op voorwaarde dat het gesteund zou worden door minstens 50% van de bewoners van de wijk waar het een impact op heeft. Maar daar wil het stadsbestuur echter niet van weten.

Ik zou jullie dan ook willen aanraden om massaal deel te nemen aan de bevraging zodat de stem van de wijk duidelijk weerklinkt en er zo veel mogelijk rekening kan gehouden worden met jullie opmerkingen en bezorgdheden.

Van zodra we vernemen dat de bevraging start breng ik jullie op de hoogte.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.