Het begijnhof moet een plek van rust voor alle Hasselaren blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Afgeven petities Begijnhof op 18 januari

2017-01-15 12:13:53

Beste,

Hartelijk dank voor jouw steun aan de petitie voor het behoud van de begijnhofhuisjes. Het provinciebestuur wil de dertien huisjes, het poortgebouw en het bijgebouw verkopen via openbare bieding.

Tegen de verkoop bestaat heel wat protest. De Hasselaren vrezen dat het laatste stukje groen en rust uit de binnenstad zal verdwijnen. Claire uit de Katarinawijk: “Het begijnhof verkopen is als een troef die je zomaar weggeeft. Ik hou van Hasselt en zijn oude gebouwen. Ik heb er al veel zien verdwijnen, allemaal voor de bouw van appartementen of prestigeprojecten.”

Ondertussen heeft de PVDA Hasselt ook de eigendomsakte van de huisjes onder de loep genomen. Uit die akte blijkt dat de provincie de huisjes gekocht heeft “uit hoofde van openbaar nut” en beloofd heeft om de huisjes “in ere te houden”. De verkoop van de huisjes voor horeca of luxehotels lijkt ons in strijd met deze belofte.

De openbare bieding voor de verkoop loopt af op 27 januari 2017. Daarom willen wij de petities tegen de verkoop afgeven aan het provinciebestuur. Dat zal gebeuren in handen van gedeputeerde van Cultuur Igor Philtjens. Afspraak op woensdag 18 januari om 15u00 aan de grote ingang van het provinciehuis, Universiteitslaan 1, Hasselt. Iedereen is welkom.

Wij vragen uitdrukkelijk dat het provinciebestuur van de verkoop afziet. Misschien heb je al deelgenomen aan ons referendum over de nieuwe bestemmingen die de provincie aan de begijnhofhuisjes zou kunnen geven, wanneer het kunstenproject Z33 verhuist? Zoniet, dan kan dat nog altijd op de FB pagina van PVDA Hasselt (zie https://www.facebook.com/PVDAHasselt/posts/1209721669107093).

We houden je op de hoogte van de verdere initiatieven die we nemen.

Met warme groet,

Voorzitter PVDA Hasselt

Email: hasselt@pvda.be

GSM: 0486 51 07 20

‘Winterpicknick’ Hasselts begijnhof

2016-11-23 13:06:05

Beste,

Wil jij ook dat het Hasselts begijnhof toegankelijk blijft voor iedereen? Dat het laatste stukje groen in Hasselt niet verkocht wordt aan projectontwikkelaars? Kom dan op zaterdag 26 november tussen 12u30 en 14u00 naar de ‘winterpicknick’ in het begijnhof. Bezoek de huisjes een laatste keer en verwarm je aan een kom soep, een worstenbroodje en een gezellige babbel met andere bezorgde inwoners.

De begijnhofhuisjes hebben al jaren een publieke functie. Eerst als ziekenhuis, daarna als bibliotheek en nu als tentoonstellings- en werkruimte voor het kunstencentrum Z33. De huisjes zijn historisch en cultureel erfgoed. Met de verkoop vrezen wij dat de toegang voor iedereen op termijn zal verdwijnen.

PVDA Hasselt

12u30 Ontvangst met een kom warme soep of een worstenbroodje (gratis)

13u00 Begeleid bezoek aan een tentoonstelling in de begijnhofhuisjes (gratis)

13u30 Referendum over de nieuwe bestemmingen die de inwoners aan de huisjes willen geven

U ontvangt deze mail omdat u de petitie heeft ondertekend voor het behoud van de begijnhofhuisjes in handen van iedereen. Uw gegevens zijn raadpleegbaar op petities24.com.

‘Winterpicknick’ voor behoud Hasselts begijnhof

2016-11-22 13:35:03

Beste,

Hasselt heeft al zo weinig parels. Laten we deze niet weggeven. De petitie van PVDA Hasselt en die van de studenten architectuur werden samen al meer dan 4.000 keer ondertekend. Met deze ‘winterpicknick’ willen we de druk verder opvoeren. Op 27 januari 2017 verloopt immers de verkoopstijd en moet het provinciebestuur beslissen over de nieuwe invulling die de huisjes gaan krijgen. Om ervoor te zorgen dat alle ideeën een plaats krijgen, organiseren we tijdens de picknick ook een referendum over de nieuwe invullingen die de Hasselaren aan de begijnhofhuisjes willen geven. Allen dus van harte welkom. Het begijnhof is van iedereen. En dat moet zo blijven ;-).

PVDA Hasselt

12u30 Ontvangst met een kom warme soep of een worstenbroodje (gratis)

13u00 Begeleid bezoek aan een tentoonstelling in de begijnhofhuisjes (gratis)

Disclaimer: u ontvangt deze mail omdat u de petitie heeft ondertekend voor het behoud van de begijnhofhuisjes in handen van iedereen. Uw gegevens zijn raadpleegbaar op petities24.com.

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.