Balk

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Overleggen concept bestuursovereenkomst.

2015-08-11 14:51:35

Bestuursovereenkomst met het COA

Het college van gemeente De Fryske Marren heeft de afgelopen weken intensief overlegd met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers  (COA) om te komen tot een bestuursovereenkomst die recht doet aan gevoelens van de inwoners van Balk, de gemeenteraad en het college. Het college legt de concept- bestuursovereenkomst op 26 augustus aan de gemeenteraad voor.

Een bestuursovereenkomst is een noodzakelijk document voor de opening van elk asielzoekerscentrum. In de bestuursovereenkomst worden belangrijke afspraken vastgelegd over de vestiging van een azc in Balk, zoals de termijn, het aantal bewoners, maar ook afspraken over onderwijs, veiligheid en financiën. In een andere overeenkomst (de ontwikkelovereenkomst) worden zaken geregeld rond de bouw en huur van de grond. De afgelopen periode heeft er regelmatig contact plaatsgevonden tussen het college en de klankbordgroep uit Balk over de bestuursovereenkomst.

Vervolg

Wanneer de gemeenteraad instemt met de inhoud van de bestuursovereenkomst, dan kan deze worden ondertekend door de burgemeester. De ontwikkelovereenkomst wordt gelijktijdig ondertekend. Daarna kan de aanvraag-omgevingsvergunning worden ingediend. Bij een succesvol verloop van de procedure Omgevingsvergunning kan het azc mogelijk nog dit jaar gerealiseerd worden.

Raadsvergadering

Op woensdag 26 augustus wordt de bestuursovereenkomst voor de vestiging van een azc in Balk in de gemeenteraad besproken. U bent van harte welkom om de raadsvergadering bij te wonen. De vergadering begint om 20.00 uur en vindt plaats in het gemeentehuis in Joure, Heremastate 1. U kunt de raadsvergadering ook digitaal volgen via de webcast

Kan ik inspreken bij de gemeenteraad?

Tijdens de raadsvergadering kunt u inspreken. U mag in maximaal 5 minuten uw mening geven over een onderwerp dat op de agenda staat.  Volgens de afspraken in het Reglement van Orde is er dertig minuten beschikbaar voor de insprekers van de vergadering. U krijgt vijf minuten de tijd om in te spreken.  Zijn er echter meer insprekers dan zes in de totale vergadering, dan wordt het aantal minuten daarop aangepast door de voorzitter. De raadsleden kunnen u vragen stellen ter verduidelijking. Er kan, behoudens nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van het betreffende agendapunt, slechts eenmaal in een commissie- of raadsvergadering over hetzelfde onderwerp ingesproken worden. Wilt u gebruik maken van het spreekrecht dan moet u dat vóór 12.00 uur op de dag van de vergadering aangeven bij de griffie via 0513 - 23 90 30 of griffie@defryskemarren.nl.

Druk opvang asielzoekers houdt aan

De instroom van asielzoekers en nareizigers (partner en kinderen) blijft hoog. Op dit moment stromen gemiddeld 1200 mensen per week in. In de eerste zeven maanden van dit jaar was de instroom in de opvang ruim 4000 hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Met name het aantal nareizigers stijgt fors. Tot 1 augustus van dit jaar ving het COA bijna 7000 nareizigers op in de asielzoekerscentra. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.

Naar verwachting blijft de instroom voorlopig op dit hoge niveau. De vraag naar extra locaties en de inzet van noodmaatregelen blijft daarom actueel. Voorzitter van het bestuur COA, Gerard Bakker, gaf eerder dit jaar aan dat het COA dit jaar 10.000 extra opvangplekken nodig heeft. “De huidige situatie laat zien dat wij dat aantal hard nodig hebben. Het COA is met veel partijen, waaronder gemeenten, in gesprek om ervoor te zorgen dat iedere asielzoeker een goede opvangplek krijgt”.

Heeft u vragen?

Heeft u vragen over het asielzoekerscentrum? Op www.defryskemarren.nl/azcvindt u een uitgebreid overzicht met vragen en antwoorden over onder andere de vestiging van een azc, het COA, de locatie en de bewoners.

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de afdeling communicatie van gemeente De Fryske Marren. Dit kan via het telefoonnummer 14 05 14,
of e-mailadres info@defryskemarren.nl

Heeft u een specifieke vraag aan het COA dan kunt u deze stellen viapublieksvoorlichting@coa.nl.

Bewoners Belang Balk

Aanbieden Petitie te Joure.

2015-05-21 09:34:10

Beste mede-dorpsbewoners van Balk.

Op de eerste plaats willen wij als initiatiefnemers van deze petitie iedereen heel erg hartelijk bedanken voor het delen en tekenen van ons voorstel aan de Gemeente de Friese Meren.

Het is FANTASTISCH dat zoveel mensen onze mening delen en hebben ondertekend!!!

Nu is het bijna zover om MET ELKAAR het voorstel a.s. woensdag 27 mei met de handtekeningen en alle opmerkingen aan te gaan bieden aan de Burgemeester en zijn wethouders.

Het is van ZEER GROOT BELANG dat we tijdens deze raadsvergadering in Joure met zoveel mogelijk mensen aanwezig zijn om onze woorden kracht bij te zetten!!

Wij willen u graag de mogelijk bieden om samen met ons deze raadsvergadering bij te wonen in Joure.

Als u hiervan gebruik wilt maken kunnen wij u tegen een onkostenvergoeding van EUR 10,- p.p. aanbieden met de Gaasterland-Expres vanaf een verzamelpunt in Balk naar Joure te vertrekken,er zijn meerdere bussen beschikbaar.

----Opgeven hiervoor graag voor a.s. maandag 25 mei en via het contactformulier van de petitie----                                                                      *Dit initiatief is onder voorbehoud van genoeg aanmeldingen.

Komt u op eigen gelegenheid,houdt dan rekening met het beperkte aantal parkeerplaatsen.

Wij willen nogmaals benadrukken dat UW aanwezigheid van ZEER GROOT BELANG is voor het slagen van deze avond,verenigt u en kom ik grote getale op a.s. woensdag 27-mei om 20.00 naar het Stadhuis van Joure.

Rust is een vereiste tijdens de raadsvergadering,dit wil natuurlijk niet zeggen dat een ieder niet vrij is om bijvoorbeeld een spandoek te maken,uw eigen inbreng is meer dan welkom en juichen wij zeer toe!!

Om een indruk te krijgen van het aantal te verwachten mensen die op eigen gelegenheid naar Joure willen komen,stellen wij het erg op prijs als u ons dit even laat weten via het contactformulier van de petitie.

Bezoekadres  Stadhuis Joure  Herema State 18501 AA Joure.

WIJ REKENEN OP U!!!!

Bewoners Belang Balk

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.