Wijkziekenboeg terug naar het Huis in de Duinen

Onlangs zijn de wijkziekenboeg en palliatieve afdeling verhuisd van het Huis in de Duinen in Zandvoort naar de Bodaan in Bentveld. Veel mensen denken dat dit tijdelijk is en dat beide afdelingen weer terug zullen keren naar het Huis in de Duinen; dit is niet zo.

In het nieuwe Huis in de Duinen zullen geen wijkziekenboeg en palliatieve afdeling komen. Men is het ‘vergeten’ in te tekenen… mijns inziens een groot verlies voor de inwoners van Zandvoort.

In de Bodaan zijn beide afdelingen in de kelder geplaatst, of zoals de Bodaan het noemt; het souterrain.  Je kunt hier alleen per lift komen. Zodra je uit de lift stapt, kom je in een algemene ruimte waar oa een ‘eetzaal’ is. Het is er altijd donker, lichten gaan aan middels een sensor. De gang heeft een strand/duin uiterlijk en ziet er verzorgd uit.

Aan de ene kant van de liften is de palliatieve afdeling gevestigd. Deze afdeling, waar mensen verblijven in de laatste dagen van hun leven, heeft 4 grote kamers (ca 25m2) met allen een eigen douche/toilet en kitchenette. Echter, buiten een bed, klein tafeltje met een stoeltje en TV staat er niets in en je kijkt naar de onderkant van bomen / een talud of tegen een dode muur…. Zeker in deze donkere dagen, is het niet fijn om in een hele donkere kamer te verblijven. Bezoek kan amper zitten want er staat niets in deze grote lege kamer. Waarom wordt dit niet wat sfeervoller aangekleed zodat zowel de patiënt als familie/bezoek in een sfeervollere ambiance kan samenzijn in die laatste kostbare dagen/uren?

De wijkziekenboeg, aan de andere zijde van de lift, heeft van de grote kamer door middel van een dun gipsen wandje 2 kleinere kamers gemaakt. Je komt binnen en deelt met een wild vreemde een kitchenette en badkamer / toilet (dit is volgens het personeel om het “sociale gevoel” te bevorderen) om vervolgens in je eigen kamertje te komen waar een bed, klein tafeltje, kast en TV staan. Als je meer dan 2 personen visite krijgt, moet iemand op je bed zitten. En alles is donker omdat je in een kelder zit.

Het kan toch niet zo zijn dat onze kwetsbare (oudere) patiënten weggestopt worden in een kelder? Waarom wordt in het Huis in de Duinen geen wijkziekenboeg / palliatieve afdeling gerealiseerd nu er verbouwd wordt? Nu moet men verder weg naar Bentveld, waardoor mensen minder snel op bezoek kunnen komen als ze geen eigen vervoer hebben.

Wilt u ook dat er een wijkziekenboeg / palliatieve afdeling in het Huis in Duinen te Zandvoort komt (met op elke kamer een eigen douche / toilet)? Teken dan deze petitie!

Dank u wel.

Alice