Voor de afschaffing van de 5 minuten regel

Op het Hermann Wesselink College te Amstelveen geldt de regel dat leerlingen voor 8:25 uur in het gebouw aanwezig moeten zijn. Echter wordt deze regel door het merendeel van de school (zowel door leerlingen als door docenten) afgewezen en worden er wekelijks veel meer leerlingen te laat gemeld dan nodig is.

Door deze ‘5 minuten regel’  worden leerlingen in de ochtend bij de schooldeuren te laat gemeld en bovendien opgehouden waardoor zij nog later in de les verschijnen en zo een groter deel van de les missen. Soms tot wel een kwartier later door de lange rij die bij het te laat melden ontstaat. Hierdoor worden de lessen vaak ook vertraagd en dit komt de les niet ten goede. Verder kost het minder dan 5 minuten om van de schooldeur naar het lokaal te lopen.

Leerlingen missen door deze onnodige regel slechts een groter deel van de les en leren daar niet van. Anders zou dit zeker zijn gebleken in de loop van de tijd. Er worden echter nog steeds enorm veel leerlingen te laat gemeld en dit aantal lijkt niet af te nemen. Het zou beter zijn van de school om de verantwoordelijkheid voor het op tijd in de les verschijnen bij de leerling te leggen. Het te laat melden gebeurt namelijk toch wel door de docent als de leerling Na 8:30 uur in de les verschijnt. Ook is het zo dat leerlingen die het eerste uur vrij hebben niet worden benadeeld door deze regel. Door de één of tweemaalweekse controles is het enige wat bereikt wordt dat leerlingen valse namen opschrijven in plaats van hun eigen naam en zo onterecht andere Leerlingen te laat melden. Als alle namen door de schoolmedewerker die daartoe is aangewezen zouden worden opgeschreven zouden we 80 minuten bezig zijn.

Teken daarom deze petitie als je ook voor de afschaffing bent van de verouderde 5 minuten regel.