Speelinitiatief Gemeente Sluis

DSC_4988.JPGDSC_4996.JPGIn verschillende kernen, Cadzand en Nieuwvliet van de gemeente Sluis leeft het verlangen om een speelinitiatief voor de lokale inwoners op te starten. Deze initiatieven zijn ontstaan uit het verlangen of gebrek aan speelvoorzieningen in de eigen kern.

De leefbaarheid in veel kustkernen loopt achteruit doordat vaak 50% of meer van de adressen een tweede woning zijn. Er zijn te weinig betaalbare woningen voor starters, lage en middeninkomens en de voorzieningen in de kern lopen terug waardoor de leefbaarheid steeds minder wordt. Als er minder jonge gezinnen zich willen vestigen in onze kernen staat ook de toekomst van de gemeente op het spel. Er is veel vraag naar arbeidskrachten in onze seizoen gemeente maar zonder lokale inwoners zal ook niet een groot te kort ontstaan. Het is belangrijk om onze kernen leefbaar te houden zodat het aantrekkelijk wordt en blijft om in onze mooie kernen te komen wonen.

Een van de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken is: hoe krijgen we kinderen en tieners naar buiten en in beweging. Door de moderne technologie van spelcomputers, tablets en smartphones zijn er alternatieven met een enorme aantrekkingskracht. Er is dus een prikkel nodig. Een uitdaging die een pumptrack juist te bieden heeft. Een vraagstuk waar wij ons helemaal bij aansluiten.

Wat het nog specialer maakt is dat er in heel Zeeuws-Vlaanderen nog geen Pumptrack aanwezig is. Uit ervaringen van andere gemeentes blijkt dat het concept van succes verzekerd is, zeker bij de jeugd van 3 tot en met 18 en ouder. In onze kernen draait alles om het toerisme maar onze kinderen hebben de toekomst. Hoe mooi zou het zijn om een pumptrackbaan te realiseren die geschikt is voor jong en oud en waar ook de gehele gemeente van mee profiteert. Het leven en de leefbaarheid kan op deze manier in de (semi) kern terugkeren en een enorme impuls krijgen.

Steun ons initiatief met jouw handtekening (vergeet deze niet te bevestiging in je mailbox), en deel deze petitie via je eigen kanalen.

Op de hoogte blijven van onze acties en vorderingen van het initiatief? Volg dan onze facebookpagina. https://www.facebook.com/Speelinitiatief-Gemeente-Sluis-104153342015600

Alvast bedankt!

Door te ondertekenen, machtig ik Ilona Dieleman om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.