Roep om terugkeer uithuisgeplaatste kinderen toeslagenaffaire

Kinderen die slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire en daardoor uit huis geplaatst zijn, moeten terug naar hun ouders.

Deze week werd bekend dat de afgelopen vijf jaar zo'n 1115 kinderen uit huis zijn geplaatst in gezinnen die slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire. In die affaire werden ouders die kinderopvangtoeslag kregen ten onrechte aangemerkt als fraudeur. Daarna werden ze gedwongen grote sommen geld terug te betalen aan de belastingdienst. In sommige gevallen ging het om bedragen van meer dan een ton.

Veel van die gezinnen zijn in financiële problemen gekomen, ze raakten vervolgens bijvoorbeeld hun huis kwijt of hun baan. Naar nu blijkt is een opvallend groot aantal van die gezinnen betrokken geraakt bij de jeugdbescherming. In de provincie Utrecht wordt de jeugdbescherming uitgevoerd door Samen Veilig Midden Nederland, die ook het meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld Veilig Thuis Utrecht exploiteert.

Kinderen die uit huis geplaatst zijn vanwege de toeslagenaffaire MOETEN WEER  herenigd worden met hun ouders"

Groot trauma
Een uithuisplaatsing wordt alom beschouwd als zeer traumatisch voor kinderen, maar ook voor hun ouders. Kinderen komen tijdelijk of permanent te wonen in een instelling of in een pleeggezin. Er zijn meer gevallen bekend waarin ouders beweren dat hun kinderen ten onrechte uit huis geplaatst zijn, los van de toeslagenaffaire.

Geeft ouders die onterecht beschuldigd zijn van fraude, HUN GELD EN KINDEREN TERUG en  extra smartegeld. En begeleid ouders en kinderen met hun trauma.

Sonja Wolf, Stichting Hart voor Soest    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Sonja Wolf, Stichting Hart voor Soest om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.