Red het bos van Schiplaken!

Met deze petitie eisen we het volgende van het gemeentebestuur:

1.      Geen boskap voor een parking en een Kiss&Ride aan de Blokstraat achter de school.

2.      Bescherming van het bos door er natuurgebied van te maken.

WORDEN DE BOSUILTJES BINNENKORT DE PARKINGUILTJES?

Het gemeentebestuur heeft beslist dat een groot stuk bos, aan de Blokstraat en achter de Bosuil, gekapt zal worden om plaats te maken voor een parking (RUP Eekhoornhof: 80 auto’s). Het gemeentebestuur beweert dat het een kleine parking zal worden, maar ‘vergeet’ hierbij te vermelden dat er ook nog een zone voor Kiss&Ride zal aangelegd worden. Het terrein bos dat omgehakt zal worden is dus wel groot. Vanaf de Terlindenlaan, tot aan de parking, zal de Blokstraat ook verbreed worden.

De bomen, die men gaat kappen, maken deel uit van een eeuwenoud,  waardevol bos (Ferrarisbos). Het duurt generaties voor een dergelijke bos terug opgebouwd kan worden. Het groene Schiplaken verdwijnt en verziekt door de terreur van beton.

Het kan niet aangetoond worden dat deze parking echt nodig is. Bovendien, als er dan persé parking moet bij komen, zijn er alternatieven genoeg. Het gemeentebestuur wil deze alternatieven zelfs niet bekijken. Men kan ervoor kiezen om creatief om te springen met de infrastructuur die er al is. De parking zal het meeste van de tijd leeg staan. Zonde van de verspilde ruimte en de omgehakte bomen.

De parking kost een hoop geld: de aankoop van de grond (1 miljoen Euro, al uitgegeven), het kappen van de bomen, de verbreding van de Blokstraat, de aanleg van de parking (verharding ondergrond, drainage, aanplanten groen, verlichting, houtsnippers, …), aankoop grond voor aanplanten compensatiebomen, aankoop jonge bomen, het onderhoud.

Extra parkeerplaatsen in de directe schoolomgeving leiden er enkel toe dat er nog meer ouders hun kind met de auto brengen, waardoor er op termijn nog meer parkeerplaats nodig is. Dit wordt het aanzuigeffect genoemd. Bovendien is er op die manier vanuit het gemeentebestuur geen stimulering om fietsend of stappend naar school of de feestzaal te komen.

EEN HELE NIEUWE WIJK ACHTER DE KERK?

Het bos achter de kerk en aan de Gottendijsdreef staat ingekleurd als Woonuitbreidingsgebied. Dit betekent dat het bos bebouwd mag worden met bijvoorbeeld serviceflats of sociale woningen. Is het om deze reden dat de parking wordt aangelegd? Zodat er een hele nieuwe wijk kan gebouwd worden? Een stuk van dit bos werd al gekapt aan de Gottendijsdreef in 2017. De tijd is rijp om het bos volledig te bestemmen naar Natuurgebied. Alleen op die manier kan het bos gered worden van de kap!

Wij willen met deze petitie Boortmeerbeek bewust maken van de grote flater die het gemeentebestuur maakt door toe te geven aan een kortzichtig en voorbijgestreefd denken, ten koste van de natuur en de toekomstige generaties in Schiplaken.

Wij willen zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen om duidelijk te maken aan het gemeentebestuur dat het geld van de gemeente beter besteed is aan duurzame, toekomstgerichte projecten met een breed draagvlak.

Het bos moet blijven en beschermd worden!

Bezoek ook onze pagina op Facebook 'Red het bos van Schiplaken' en deel deze boodschap!

actiegroep Red het bos van Schiplaken!    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen geef ik actiegroep Red het bos van Schiplaken! toestemming om mijn handtekening door te spelen aan diegenen die invloed kunnen uitoefenen op deze kwestie.