Petitie voor een open debat over jaagpadgebruik door sportvissers

Met deze petitie willen wij, de Vereniging van Belgische Karpervissers vzw en heel wat hengelsporters die verknocht zijn aan kanaal- en riviervisserij, een mogelijkheid scheppen voor een open en constructief debat wat betreft een mogelijk gebruik van het jaagpad door sportvissers.

Het is geenszins de bedoeling om ‘een recht op te eisen’, want er is geen recht. Het is geenszins onze bedoeling om mee te werken aan polarisatie tussen beheerders/eigenaars van de jaagpaden en vissers, want NV De Scheepvaart doet goed werk en heeft de volle bevoegdheid over regels en afspraken inzake jaagpaden en haar gebruikers.

Wat wij, de georganiseerde hengelsport, wel willen bekomen? Een weinig begrip en de mogelijkheid om enkele concrete voorstellen te doen. Want wij geloven als VBK vzw rotsvast in het feit dat samenwerken werkt! Net zoals onze vruchtbare samenwerking met de overheid, het Agentschap voor Natuur en Bos, de Provinciale Visserijcommissies en haar visserijbiologen en een aantal lokale afdelingen van Natuurpunt, geloven wij dat ook NV De Scheepvaart een waardevolle partner is.

Wij sluiten als hengelaars onze ogen niet voor mistoestanden veroorzaakt door vissers en niet-vissers, en zijn deze zelf liever kwijt dan rijk. Wij hebben er alle vertrouwen in dat er zoiets bestaat als een gulden middenweg, en hopen met deze petitie een draagvlak te creëren voor een sereen debat, ongeacht de uitkomst daarvan.

Met respectvolle en vriendelijke groet
Gepassioneerde kanaal- en riviervissers
Vereniging van Belgische Karpervissers vzw

Vereniging van Belgische Karpervissers vzw    Neem contact op met de schrijver van de petitie