PETITIE VOEDING en GEZONDHEID

http://www.voedselzandloper.com/uploads/1/0/5/4/10540270/4174495_orig.jpgOp een persconferentie riepen zes artsen en wetenschappers de overheid, universiteiten en scholen op om meer aandacht te besteden aan voeding om chronische verouderingsziektes te voorkomen.

Deel hun oproep met zoveel mogelijk mensen als je vindt dat gezonde voeding meer aandacht dient te krijgen.

1. Oproep aan de overheid voor meer nadruk op gezonde voeding

We willen de overheid oproepen om dringend meer aandacht te besteden aan voeding en beweging in het voorkomen van chronische welvaartsziektes zoals hart- en vaatziektes, diabetes en dementie.

Zo zijn 91 procent van de gevallen van type 2 diabetes te voorkomen via een gezonde levensstijl; wat van groot belang kan zijn voor de 1 miljoen Belgen met verhoogde suikerspiegels. Volgens de Lancet kan het risico op de ziekte van Alzheimer met 62% verminderd worden door met regelmaat te beginnen sporten vanaf middelbare leeftijd. Onderzoekers van Harvard berekenden dat een regelmatige consumptie van noten de kans op een hartaanval tot 45% kan verminderen. In de Lyon Diet Heart Study hadden hartpatiënten die een mediterraans dieet volgden 70% minder kans om te sterven tijdens de studie vergeleken met patiënten die een vetarm dieet volgden.

2. Oproep tot betere voedingsvoorlichtingsmodellen

De huidige voedingsvoorlichtingsmodellen die de overheid hanteert (zoals de voedingsdriehoek en schijf van vijf) kunnen beter en gezonder. We baseren ons hier op inzichten van internationale experts zoals professor Walter Willett en Meir Stampfer.

We zijn van mening dat het gezondheidsadvies van de overheid niet doortastend genoeg is om echt grote veranderingen teweeg te brengen in de gezondheid van vele mensen.

De overheid zou zich minder moeten baseren op verouderde voedingsmodellen, en meer voedingsadvies dienen in te winnen bij internationale autoriteiten, zo onafhankelijk mogelijk van de (voedings)industrie.

Praktisch gezien zou er veel minder nadruk moeten liggen op suikerrijke zetmeelproducten (brood, aardappelen, pasta en rijst die nu nog steeds de basis zijn van de voedingsdriehoek en schijf van vijf), en meer onderscheid gemaakt dienen te worden tussen goede en slechte vetten, tussen rood vlees en wit vlees. Er zou meer nadruk moeten liggen op groente, fruit en noten. Dit door bijvoorbeeld groente als basis van de voedingsdriehoek te gebruiken.

3. Betreffende het boek ‘De voedselzandloper’

Het feit dat een boek zoals De voedselzandloper commotie veroorzaakte in Vlaanderen is een goede indicator van hoe allerlei belangenorganisaties een status quo in stand willen houden.

Dat status quo betreft de klassieke voedingsdriehoek van het Vigez en (overheids)campagnes die maken dat de bevolking nog steeds buitenproportioneel veel zetmeelproducten (brood, aardappelen, pasta), rood vlees en melkproducten nuttigt.

We willen ook aan de media vragen om bij complexe voedingsdiscussies zich niet enkel te wenden tot Vlaamse experts, maar ook tot internationale experts, en dit omdat er in Vlaanderen geen echte voedingsdeskundigen met een internationale reputatie zijn.

4. Oproep tot meer aandacht voor voeding en preventieve geneeskunde in de opleiding tot arts

Vandaag krijgen studenten geneeskunde aan onze universiteiten te weinig opleiding over het belang van voeding betreffende het verminderen van het risico op chronische ziektes.

Meer lessen over voeding zouden niet alleen maken dat patiënten beter geadviseerd kunnen worden, wat de preventie van vele welvaartsziektes enorm ten goede zou komen, maar zou er tevens voor zorgen dat patiënten heel wat minder medicatie dienen te gebruiken.

Te weinig aandacht voor voeding in het geneeskundecurriculum draagt ook bij tot een soort van ‘medisch fatalisme’, waarbij ziektes zoals atherosclerose (aderverkalking) of type 2 diabetes onomkeerbaar worden geacht, terwijl onderzoek aantoont dat via voeding drastische verbeteringen bekomen kunnen worden, en dat sommige van deze ‘chronische’ ziektes zelfs omkeerbaar zijn.

5. Oproep tot meer aandacht voor voeding op scholen

Gezien de uiterst belangrijke rol van voeding in het voorkomen van welvaartsziektes, en gezien het bereiden van voeding een dagdagelijkse bezigheid is, zouden scholen meer aandacht dienen te besteden aan gezonde voeding.

------------------

Deel deze oproep met zoveel mogelijk mensen als je vindt dat gezonde voeding meer aandacht dient te krijgen.

------------------

Ondertekenden, aanwezig op de persconferentie,

Dr. Werner Faché, arts en oprichter van de  Linus Pauling Preventie Centrum te Gent.

Dr. Anna Kruyswijk, arts, autoriteit op vlak van huisartsengeneeskunde en voeding en in Nederland.

Prof. Emmy Van Kerkhove, bioloog, emeritus-professor medische fysiologie.

Dr. Remko Kuipers, arts, farmacoloog en onderzoeker. Heeft onlangs zijn doctoraat afgerond aan de Universiteit van Groningen omtrent voeding en gezondheid.

Dr. Marc Verheyen, arts, voorzitter van IBCMT (International Board of Clinical Metal Toxicology).

Dr. Kris Verburgh, arts en auteur van De voedselzandloper.