mensenrechten

Wij als Nederlanders hebben recht op een fatsoenlijk dak boven ons hoofd. Voor een groot aantal inwoners van Nederland, met een laag tot gemiddeld inkomen, is dit helaas niet helemaal het geval.

Dit doordat, er naast de overweldigende aantal aanmeldingen voor sociale huurwoningen, een belachelijk hoge inkomsteneis van toepassing is op de particuliere woningen. Zij vragen 9 van de 10 keer minimaal 3 of 3,5 x de huur als inkomen. En vaak ook nog van 1 persoon in het huishouden.

Terwijl het vaak, of in ieder geval in mijn geval, prima te betalen is. Tuurlijk is het heerlijk om een zo goedkoop mogelijke woning te hebben, maar in tijden van nood gaat dit vaak niet op.

Hier valt genoegen mee te nemen, mits er akkoord word gegaan met een wat lager inkomen.

In België bijvoorbeeld word er gekeken naar de inkomsten tot verhouding van de huurprijs. Wat is het inkomen ? Wat is de huur ? Wat zijn de bijkomende uitgaven ? Is hiermee de huur nog te betalen? JA ! Maar Nederland kijkt hier niet met dezelfde visie tegen aan.

Ik kom op, voor de mensen zoals ik. Met een minimum inkomen, waarmee er alsnog genoeg overblijft voor een particuliere woning. Mijn vriend ontvangt een steun uitkering vanuit de gemeente. En woont officieel op een zwerversboot. Ik ben lichamelijk afgekeurd door een auto ongeluk, en ontvang al jaren een wajong uitkering hiervoor. Ik sta nogsteeds ingeschreven bij mijn ouders. Mijn vriend heeft 6 kinderen. Die kunnen niet bij hem komen of komen slapen, omdat daar uiteraard een degelijke woning voor nodig is. Geen villa, maar ik denk altijd zo aan mininimaal 3 slaapkamers. Niet te vinden, met ons inkomen. Want het is ook nog eens zo dat, let op, een wajong uitkering (arbeidsongeschiktheid) niet word gezien als inkomen ! Zo ook zijn uitkering niet.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeer dankbaar dat Nederland ons helpt met onze levensbehoeften. Maar een eigen woning is ook een levensbehoefte. En het zou fijn zijn als de woning coöperaties ons ook zou helpen, naar hun en ons vermogen.

Als ik een makelaar bel, en geloof me, dat zijn er in die 3 jaar veel geweest, krijg ik altijd hetzelfde te horen. "Ja mevrouw, het is spijtig, het is belachelijk, die inkomsteneisen. Maar onze handen zijn gebonden."

Handen zijn gebonden, door de "wet" ? Goed.. laten wij als Nederlanders dan onze handen bij elkaar steken en opkomen voor onszelf! Want de "wetten" die op dit moment worden gehanteerd, kan ik nu met mijn ervaring wel inhumaan noemen.

En dan zijn er nog überhaupt de hoge huurprijzen. Ik kan begrijpen dat er verdient moet worden. Maar een inkomsteneis van (ik noem maar even een vlug voorbeeld) van 3500euro voor een studio van 650euro, waar ook nog huurtoeslag bij van toepassing is, is belachelijk! Uitnemen is dit.

En dan zou je denken, er kunnen ook nieuwe woningen gebouwd kunnen worden.. Er word al aardig wat gebouwd en geplant. Maar wat worden dit voor woningen ? Precies ! Particulier ! Of, koop.

Dit kan zo niet langer.

We zouden hier een politieke prioriteit van moeten maken ! Wonen is geen luxe, het is een noodzaak !

Nederland moet zorgen voor betaalbare woningen! Dus, zorgen voor meer sociale huurwoningen, of de wetten omtrent inkomsteneisen bij particuliere woningen aanpassen!

Teken deze petitie en laten we er met zijn allen voor zorgen dat het de Wethouders, Burgemeesters en het Parlement bereikt!

Door te ondertekenen, machtig ik koosje ten have om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.

We zullen deze informatie niet openbaar online weergeven.