Maak de buurt blij, maak deze hangjeugdvrij!

Beste buurtbewoners,

Zoals jullie ook in de buurt-app kunnen volgen is er steeds meer overlast van hangjeugd, maar ook van andere criminele elementen die de hangjeugd volgen. We worden hierdoor in ons woongenot aangetast en we liggen vaak ‘s nachts wakker van de overlast.

Om deze reden heb ik een petitie opgesteld.

Ik hoop dat jullie samen met mij deze willen ondertekenen om zo te bewerkstelligen dat deze overlast een halt toegeroepen wordt.

Wat wij als bewoners van de Spoorlaan, Nijverheidsweg en de Stationsweg,  evenals omliggende buurtbewoners constateren:

Dat na vele meldingen/ klachten bij de politie/wijkagent als bij beleidsmedewerker Jelle Blijham en jongerenwerker Nourdin Kerkri dat er vrijwel niets gedaan wordt aan het feit dat er dagelijks grote groepen jongeren bovenop het parkeerdek staan van de parkeergarage op de Spoorlaan, bij de Draisine en in het park van Mariendael. Deze jongeren blowen, gebruiken lachgas, drinken alcohol, vervuilen, en draaien harde muziek boven op dit dek. Ook urineren ze overal in de parkeergarage, racen en driften door de parkeergarage en op het parkeerdek.

De parkeergarage en het parkeerdek worden vervuild en overal liggen lege blikjes en sigaretten, verpakkingen van producten en snackbar/ pizzeria verpakkingen.

Vaak komen ze met hoge snelheid door de omliggende straten racen en zijn er al vele keren bijna ongevallen met voetgangers en medeweggebruikers voor gevallen. Er zijn video's van auto's die achteruit de parkeergarage in racen.

Er hangen diverse dealers rond en nu er bij een bekende hangplek geen drugs meer te halen valt, verplaatsen dealers en gebruikers zich hierheen. Daarnaast is er veel vandalisme. Behalve graffiti, brandstichting en gooien met vuurwerk worden er lichtbakken van het plafond getrokken, auto's beschadigd en in de omgeving worden er verkeersborden compleet afgebroken en vinden bewoners deze in hun tuin terug.

Ook worden bij de huizen in de looproute van deze hangjongeren regelmatig hekken, ornamenten e.d. vernield en worden ramen besmeerd met viezigheid.

Wij eisen weer een schone en rustige leefomgeving in en rondom de Spoorlaan, Nijverheidsweg en de Stationsweg, evenals de omliggende parken en pleinen. Dit kan op verschillende manieren bewerkstelligd worden;

• De burgemeester gaat een gebiedsverbod instellen voor jeugd die op straat voortdurend overlast veroorzaken.
  • Het inzetten van camera/ observerings systemen.
  • Het afsluiten van het parkeerdek/ parkeergarage na winkelsluiting.
  • Het inzetten van ‘mosquitosystemen’ in de openbare ruimte.
  • Een frequente en adequate controle door Boa's, beleidsmedewerkers en politie.
  • Daarnaast willen wij dat de beleidsmedewerker de beslissing om de hangjeugd de parkeergarage als hangplek toe te wijzen terug draait.

Het had nooit mogen gebeuren dat jongeren die overlast veroorzaakten op en rond Bellevue verwezen worden naar een parkeergarage.

In de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van een gemeente is geregeld dat er geen overlast veroorzaakt mag worden.

Geef deze jongeren een andere plek of ruimte waar zij kunnen hangen zonder een overlast te zijn voor andere mensen! Wij hebben al erg veel overlast ervaren zonder gehoord te worden, en wij voelen ons daardoor als bewoners niet serieus genomen door de Gemeente Berg en Dal, en de controlerende instanties.

Door te ondertekenen, machtig ik Bart van Goor om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.