Lijst Ont-tekenaars ‘Sign For My Future’

F70CBA83-E52A-425C-9257-08738B8076F1.jpeg

Naar aanleiding van de campagne ‘Sign For My Future’, organiseerden de oprichters een petitie waarbij burgers ter persoonlijke titel de campagne mee kunnen ondertekenen.

Een klimaatbeleid vraagt naar degelijke aanpak van een zeer complex gegeven. Het vergt tijd om gaandeweg - al dan niet doorheen een struikelend parcours - enkele inzichten te verwerven.

Intussen blijven de bedenkingen elkaar op te volgen: rond de visietekst van de campagne, het gebruik van persoonlijke gegevens van petitie-ondertekenaars en bijvoorbeeld rond reëel engagement van de ambassadeurs.

Iedereen begrijpt het initieel enthousiasme rond het bieden van een ‘breed draagvlak’ en de overtuiging van ‘urgente actie’ dat velen tot ondertekenen heeft verleidt, maar het lobbywerk en de sociale groepsdruk die door velen werd opgelegd, heeft bijgedragen tot het beslissen in een zekere, maar overbodige haast.

Sommigen twijfelen, anderen hebben intussen spijt van hun actie en willen op hun stappen terugkeren, maar vinden niet de gepaste weg om de campagne te ‘ont-tekenen’. Gezien de complexe zaak en het hevige lobbywerk dat errond georganiseerd wordt, zou zo’n optie tot ‘onttekenen’ moeten kunnen worden mogelijk gemaakt.

Vandaar deze lijst, op vraag van enkelen: om een plaats en stem te bieden aan diegenen die hun mening hebben herzien en deze ook wensen kenbaar te maken.