Laat onze buurt opnieuw slapen: vraag om onmiddellijke maatregelen tegen 24/7 generatorlawaai in de haven van Oostende
Aan het stadsbestuur, de bevoegde schepen van Milieu, de havenautoriteit en de betrokken instanties van Oostende
Sinds midden april ligt er in de haven een zeer groot schip van Jan De Nul. Dit schip veroorzaakt dag en nacht, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, aanhoudende geluidshinder door draaiende generatoren.
Daarnaast ervaren buurtbewoners hinder door uitlaatgassen en dieselgeur. Veel omwonenden ondervinden hierdoor problemen met slapen, rust, gezondheid, ventilatie van de woning en dagelijks comfort.
Wij begrijpen dat havenactiviteiten belangrijk zijn, maar langdurige en onafgebroken hinder voor bewoners kan niet zonder opvolging, beperking of duidelijke communicatie blijven duren.
Wij vragen daarom aan de lokale overheid en de bevoegde instanties om:
- onmiddellijk geluidsmetingen en controle op uitstoot te laten uitvoeren;
- na te gaan of het schip kan overschakelen op walstroom of een stillere/zuinigere oplossing;
- duidelijke afspraken op te leggen rond nachtelijke hinder;
- transparant te communiceren met de buurt over de duur van de aanwezigheid van het schip;
- binnen korte termijn een concreet actieplan voor te leggen aan de omwonenden.
Deze petitie wordt ondertekend door buurtbewoners en sympathisanten die vragen om een leefbare oplossing, met respect voor zowel economische activiteit als de gezondheid en rust van de bewoners.
Neem contact op met de auteur