Help onze Indische loopeenden te blijven in onze volkstuin!

Een ecologisch verhaal over Spik & Span, onze Indische loopeenden.

Teken onze petitie en help Spik & Span om te blijven in onze volkstuin!

1 jaar geleden kregen wij toestemming van het bestuur van vzw De Tuinvrienden Banneux in Hasselt voor het houden van 2 Indische loopeenden in onze volkstuin.

We zouden dan na 1 jaar evalueren om te zien of dit een geslaagd project zou worden en of we de eenden verder mochten houden.

Jullie moeten ook weten dat wij pro ecologisch tuinieren zijn, en dat zegt het bestuur ook zelf te zijn op hun website.

Ik citeer hier een voorbeeld

"de vereniging stelt zich tot doel, het nastreven en propageren van duurzame en milieuvriendelijke vormen van tuinieren"

Het enige wat jullie nu nog moeten weten is dat deze liefdevolle handtamme Indische loopeenden graag slakken wegpikken en ander nuttig werk doen in onze hof. Wij verzorgen onze eenden met een eigen zwembadje en een aparte ren, gescheiden van onze 3 kippen, Greta, Cindy en Kiki, die we blijkbaar wel mogen houden van het bestuur. (max. 5 kippen staat er te lezen in het regelement).

Tijdens het evaluatiegesprek, voor het project naar de dienst groen van Hasselt ging verleden week, zodat zij konden beslissen of we Spik & Span mochten houden, werd er letterlijk gezegd "ofwel weg ermee ofwel wringen we ze de nek om" (Ik had dat achteraf blijkbaar maar als humor moeten beschouwen volgens het bestuur en de voorzitster).

Die laatste wist me afgelopen maandag via telefoon te melden dat de verantwoordelijke persoon van de dienst groen van Hasselt had gezegd dat de beslissing in hun eigen handen lag als vzw... En dan zegt de voorzitster : de dieren moeten weg, maar je krijgt de nodige tijd hiervoor...

Nu zeg ik: "Spik & Span zullen blijven"

De mail naar het bestuur waarin ze de kans kregen om hun beslissing terug te draaien hebben ze ondertussen ontvangen, maar we krijgen vandaag reply dat we volgende week een aangetekend schrijven gaan ontvangen waarin staat dat Spik & Span sowieso moeten verdwijnen en ze dus bij hun besluit blijven.

Begrijpen wie kan...

De pers is reeds op de hoogte van deze zaak, alsook de bevoegde schepen van groen Derya Erdogan.

Teken onze petitie, deel & tag!

Spik & Span zijn jullie alvast zéér dankbaar.

#ECOLOGISCHTUINIEREN

#HELPSPIKENSPAN

Door te ondertekenen, machtig ik David Ilsen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.