geen 80 minuten rooster!

Beste leerlingen, leraren, ouders en verzorgers. Er is een plan voor een nieuw rooster gepresenteerd aan de MR van de KSH. Dit plan houdt in dat vanaf volgend jaar het rooster veranderd in een 80 minuten rooster.

Het idee is als volgt:
Het rooster zou aangepast worden naar een 80-minuten rooster. De lessen van 80min zouden worden aangevuld met lessen van 40 minuten.

In het nieuwe rooster zou het eerste lesuur beginnen om 09:00. Het betekent echter niet dat je straks tot veel later op school zit. (Gemiddeld een half uur langer hebben wij te horen gekregen)
Je gaat dan ook niet meer les krijgen. Een lesuur van 80-min is dan eigenlijk een blok uur.
In veel vakken zou je dus iets minder les krijgen.

De voordelen/redenen voor dit idee zijn:
*Later beginnen is beter omdat leerlingen dan meer gefocust zouden zijn.
* Door 80-min les kan je je tijd nuttiger gebruiken.
*In het nieuwe rooster heb je minder verschillende vakken op één dag waardoor je tas minder zwaar is.
*Het wordt rustiger in de school door minder les wisselingen.

Dit klinkt natuurlijk ideaal, maar dat komt omdat alleen de voordelen gepresenteerd worden. Het plan kent echter een aantal nadelen. De nadelen zijn:

*je bent gemiddeld een half uur later uit. Dit komt er op neer dat leerlingen als ze tot en met het laatste uur les hebben zij om kwart over 5 uit zijn. Dit zou een aanslag zijn op het sociale leven van de leerlingen. De sporttrainingen van jonge leerlingen beginnen vaak vroeg. De leerlingen die werken moeten vaak tussen 5 en half 6 beginnen. Het komt er dus opneer dat je de leerlingen erg beperkt in hun doen en laten in hun vrije tijd.

* leerlingen verliezen hun concentratie. Veel leerlingen kunnen niet 80 minuten lang opletten en gefocust zijn. De lessen mogen dan wel langer zijn en er kan veel uitgelegd worden, maar als een leerling na 50 minuten zijn concentratie verloren is heeft de leerling dus eigenlijk niks aan de extra 30 minuten.

*gaten in het rooster. Het komt vaak voor op middelbare scholen dat lessen uitvallen. Als een blok van 80 minuten uitvalt heb je dus een heel lang tussenuur. Stel je voor dat er meerdere van dit soort blokken achter elkaar uitvallen. Dan zit je mooi een paar uur te wachten.

*nieuwe leerlingen komen op een totaal andere school terecht dan waar ze zich voor hebben ingeschreven. Volgend jaar krijgt de KSH weer een grote lading brugklassers erbij. Deze brugklassers hebben voor de KSH gekozen vanwege wat zij gehoord, gezien en gevoeld hebben. Als het rooster wordt aangepast veranderd de structuur van de hele school en heb je de kans dat je een grote groep nieuwe leerlingen enorm teleursteld. De school is dan immers niet meer de school waar ze zich voor hebben inschreven.

Het nieuwe rooster heeft inderdaad zijn voordelen, maar voor mij en een groot deel van de leerlingen die ik heb gesproken wegen de nadelen zwaarder. Daarom vraag ik u deze petitie te tekenen, want als wij als leerlingen, leraren en ouders/verzorgers niks doen tegen dit plan bestaat de kans dat het gewoon wordt doorgevoerd.

Jur, Asfand en Daniël leerlingen KSH V5    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Jur, Asfand en Daniël leerlingen KSH V5 om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.