Studenten ontevredenheid - Biologie van Dieren, UU

Gast

/ #1

2012-04-10 17:19

Wat de cursus 'Biologie van Dieren' betreft heb ik vooral moeite met de tentamenvragen. Naar mijn mening is aan de hand van de formulering van veel vragen niet duidelijk wat van de student als antwoord verwacht wordt. De goed/ fout vragen zijn vaak op meerdere manieren te interpreteren, waardoor de student naar mijn mening onnodig aan het twijfelen gebracht wordt. Ik ben het ermee eens dat de stof aan de hand van open vragen getoetst mag worden, maar vaak vind ik het lastig om aan de hand van de gestelde vragen in te schatten wat ik precies over het genoemde onderwerp zou moeten vertellen om alle te behalen punten te kunnen voor de vraag te krijgen. De invulvragen vind ik wel een goede manier om te testen of de student de stof begrijpt, helaas tellen deze vaak voor slechts een erg klein deel mee.
Wat betreft de manier waarop de cursus gegeven wordt; ik ben erg tevreden met de hoorcolleges. Ook is het erg fijn dat deze worden opgenomen om later terug te kijken. De werkcolleges en de COO's zijn ook een goede manier om met de stof om te gaan en om te testen of je het begrijpt. Deze vind ik fijner dan de presentatie opdrachten, omdat iedereen zo met alle onderwerpen gedetailleerd bezig is in plaats van met slechts enkele deelonderwerpen per persoon. Naar mijn mening zou van elk deelonderwerp een werkcollege of COO mogen komen.
Wat betreft de inhoud van de cursus; hier heb ik vrij weinig op aan te merken. Ik ben het ermee eens dat het allemaal basiskennis is die biologiestudenten zouden moeten leren. Het is nou eenmaal erg veel informatie, ook in vergelijking met andere eerstejaars cursussen.
Hopelijk kan met deze enquete wat gedaan worden en is het mogelijk om de cursus, en vooral de tentamens, op een zodanige manier aan te passen dat de inhoud en de kennis die de studenten opdoen hetzelfde kan blijven, maar dat het slagingspercentage hoger wordt.