Fire Up overlast weg uit de wijk

Fire Up is een productiebedrijf van o.a. aanmaakblokjes gevestigd aan de Nedervonder in Oisterwijk. De Nedervonder is gelegen aan de overkant van het spoor. Dus gelegen in / direct naast de woonwijk De Waterhoef.

Als buurtbewoners zijn we een petitie gestart. Het doel hiervan is om de gemeente duidelijk te maken dat omwonenden niet veilig zijn met het bedrijf Fire Up zo dichtbij hun wijk en direct aan het spoor. De inzet is dat zij er ook van overtuigd raken dat de huidige locatie niet langer een geschikte plek is voor dit bedrijf en dat het onacceptabel is dat zij daarvoor vergunningen verlenen. Na 6 branden is naast verhuizing van opslag (die reeds is toegezegd) ook verhuizing van productie van dit bedrijf gewenst.
Op zeer korte termijn vindt er een gesprek plaats met de gemeente en de Burgemeester van Oisterwijk, waarbij wij onze argumenten willen toelichten. Omdat wij gaan voor de veiligheid en woongenot in onze buurt! Hieronder zetten we uiteen waardoor Fire Up zorgt voor een onveilige en belastende situatie. Dit zijn de punten die we graag willen bespreken! Sluit je je aan bij dit verhaal? Teken dan hier de petitie. We kunnen dan aantonen dat we namens een grote groep spreken.

1.    Brandgevaarlijke productie nabij woonwijk en spoor
Na 6 branden blijkt dat de materialen waarmee de aanmaakblokjes worden geproduceerd redelijk snel en eenvoudig kunnen ontvlammen. Er is aangegeven dat de opslag elders plaats gaat vinden, maar dat betekent nog altijd dat er gedurende bepaalde tijd aanmaakblokjes aanwezig zijn op de locatie. En dat in een nog minder brandveilige omgeving dan de compleet afgebrande loods.
Niet alleen is het een brandgevaarlijke locatie nabij een woonwijk. Het ligt tevens langs een spoorlijn waar dagelijks veel treinen met gevaarlijke (brandbare) stoffen overheen komen (wat op zich al spannend genoeg is, maar bij crisissituaties als een brand levensgevaarlijk kan zijn voor heel Oisterwijk) > (filmpje waar trein langsrijdt terwijl Fireup in brand staat, is beschikbaar).
Wij hebben inmiddels begrepen dat de productie snel na de laatste brand gewoon weer doorgang heeft gevonden. Dit vinden wij echt belachelijk!
Wij willen ook graag weten wat er in de containers zit, die langs de spoorlijn staan aan de Nedervonder. Ook willen wij graag weten waar de opslag (van de licht ontvlambare producten/materialen) nu gesitueerd is.
2.    Overlast door herhaalde branden
Dit punt behoeft nauwelijks toelichting. Rook-, fijnstof-, roet- en stankoverlast bij herhaalde branden. Na de laatste brand (van de nog zelfs groter teruggebouwde loods na de brand daarvoor) is het gevoel van veiligheid bij velen van ons wéér en nog verder afgenomen.
3.    Stankoverlast
Hoewel als 3e punt in dit overzicht, zeker niet ondergeschikt! Zelfs zeer belangrijk voor alle omwonenden.
In het verleden, zeker vanaf 2019, zijn er bij de gemeente Oisterwijk en bij de Omgevingsdienst Midden- en West Brabant, diverse klachten ingediend i.v.m. de stankoverlast door Fire Up Oisterwijk. Het gaat hier om een penetrante parafine lucht, die chemisch ruikt en niet anders kan worden beoordeeld dan ongezond. De stank wordt met zeer grote regelmaat ervaren, soms zelfs dagelijks. Wij vinden het onacceptabel dat deze uitstoot zo dicht bij een woonwijk is toegestaan.
Er wordt doorgaans geadviseerd bij stankoverlast een melding te maken bij de omgevingsdienst. Toch hebben deze niet eerder geleid tot maatregelen bij Fire-Up. De reden hiervoor leest u hieronder, maar ook dat moet anders vinden wij. Met deze petitie willen we daarom de ernst van de overlast benadrukken en streven we ernaar daar een einde aan te maken.
Er is eerder bij Omgevingsdienst Midden- en West Brabant een dossier aangemaakt. Er zijn in het verleden al meerdere klachten bij hen aangemeld. Er werken echter meerdere personen die de klachten beoordelen en daardoor is de aanmelding niet bij iedere collega bekend. Als je een klacht indient wordt deze klacht als individuele klacht behandeld en bij geen of (te) weinig klachten tegelijkertijd wordt deze afgemeld. Bij klachten als astma e.d. kan je de GGD informeren dan wordt er ook via deze weg gecontroleerd.
Ter informatie: Dhr. Ralph de Ridder van Omgevingsdienst Midden- en West Brabant heeft de zaak destijds op zich genomen.

4.    Fijnstof in de wijk
Naast overlast door stank en rook bij brand, hebben wij last van fijnstof afkomstig van Fire Up, die voor luchtkwaliteit- vermindering zorgt. Dit is vooral erg ongezond en erg vervelend omdat er ook auto's maar ook andere voorwerpen van omwonenden vies worden. Er is omwille van de stank en de fijnstofdeeltjes al meerdere malen verzocht om luchtkwaliteit-monsters. Zover wij weten is dit tot op heden nog niet gebeurd, of hebben wij daar geen terugkoppeling over gehad.

Wij willen dat de gemeente nu doorpakt, omdat we hopen dat onze dierbaren nooit een krantenartikel hoeven lezen met de titel: “Als het kalf verdronken is, dempt men de put”

Door te ondertekenen, machtig ik Buurtbewoners Fire Up om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.