Ezels van Bonaire niet naar Haïti!

De overheid van Bonaire is van plan om alle 200 nog loslopende ezels op het eiland op korte termijn te vangen en vervolgens als werkdier naar Haïti te zenden. Dat de losplopende ezels van straat gered moeten worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Ook Donkey Sanctuary Bonaire is al jaren lang bezig om dit van de grond te krijgen. Maar door gebrek aan financiële steun is dit tot op heden niet gelukt.

Waar ik het niet mee eens ben is dat de gevangen dieren vervolgens als werkdier naar Haïti worden verscheept. Ik ben ervan overtuigd dat de ezels op Haiti een noodlottige toekomst tegemoet gaan. De mensen hebben daar amper middelen om zelf te bestaan, laat staan voor het onderhouden van een ezel.

De ezels op Bonaire zijn te beschouwen als wilde dieren. Het inzetten van deze dieren als werkezel is vragen om ongelukken. Bonaire is een gemeente van Nederland. Ik vind niet dat een beschaafd land als Nederland dit zomaar met de dieren kan doen.

Nogmaals: er moet wel wat gebeuren. Maar dan goed doordacht en op een direvriendelijke manier. Ik vind daarom dat de overheid het vangen van de ezels moet laten uitvoeren door Donkey Sanctuary Bonaire. Zij hebben de kennis en ervaring om de ezels op een diervriendelijke manier te vangen.

Verder vind ik dat zoveel mogelijk van de gevangen ezels vervolgens ondergebracht moeten worden in de ezelopvang op Bonaire. Daar kunnen de ezels een veilig en verzorgd leven leiden. De overheid moet dit financieel mogelijk maken. Indien niet alle ezels in de ezelopvang geplaatst kunnen worden, moet de overheid voor deze dieren de meest diervriendelijke oplossing zien te vinden.

Zie voor meer informatie: http://www.donkeysanctuary.org/nieuws.html, onderteken deze petitie en stuur dit door via Facebook, twitter etc. door simpelweg op de knop boven aan te drukken!