Erkening voor Fibromyalgie in België!!!

Fibromyalgie is aandoening die nog steeds niet erkent wordt in België thans is deze opgenomen door de wereldgezondheidsorganisatie in het ICD-10, de gehanteerde lijst van ziekten. België loopt hier weer maar eens achter…. :

Fibromyalgie is een aandoening waarbij men pijn heeft in bindweefsel en spieren. Het gaat hierbij om de onderdelen van ons bewegingsapparaat. De oorzaak van de ziekte is nog onbekend. Botten zorgen voor de stevigheid van het bewegingsapparaat. Spieren en pezen zorgen ervoor dat we kunnen lopen, staan en bewegen. Meestal spreken we bij aandoeningen van het bewegingsapparaat over reumatische aandoeningen. Hieronder kunnen we fibromyalgie ook rekenen. Het is echter geen stoornis van het bewegingsapparaat zelf maar van de spieren. Pijn in en rondom de gewrichten of waar pezen aan de gewrichten hechten ontstaan de pijnpunten. Klachten zijn:

· Chronische vermoeidheid

· Pijnklachten

· Stijfheid

· Problemen bij het slapen

· Gevoeligheid voor verschil in temperatuur

· Concentratiestoornissen

· Darmklachten

. ...

De verklaring van Kopenhagen:

In 1992 werd in Kopenhagen een verklaring opgesteld waarbij fibromyalgie als een aparte diagnose werd vastgesteld. Door de Wereldgezondheidsorganisatie W.H.O. werd op 1 januari 1993 fibromyalgie opgenomen in the International Statistical Classification of Diseases and related Health problems. (ICD-10) Het wordt gedefinieerd als een pijnlijke toestand die de gewrichten niet aantast maar zich voornamelijk op de spieren concentreert. In 2007 werd de verklaring aangepast en is de aandoening officieel geclassificeerd als ICD10. M-79-7. Er zijn méér vrouwen dan mannen die aan dit syndroom lijden en de aandoening openbaart zich meestal al op jongere leeftijd vanaf 20 jaar. Maar ook ouderen kunnen hiermee geconfronteerd worden en hebben dan vaak al menig doktersbezoek afgelegd zonder dat de juiste diagnose was gesteld.

Wat betekent deze verklaring:

ICD-10 is de Internationale standaard voor het vastleggen van medische diagnoses in ziekenhuizen. Dit betekent dat de aandoening een officiële classificatie heeft gekregen. Om een juiste behandeling te krijgen maar ook om uitkering of voorwaarden in polisvoorwaarden is het belangrijk dat artsen op de hoogte zijn van de classificatie en ze de ziekte niet langer kunnen afwijzen. Mensen werden soms wanhopig in hun strijd naar erkenning en begrip voor hun pijn en onvermogen om goed te kunnen functioneren. In 2010 heeft de Amerikaanse vereniging voor reumatologie nieuwe criteria vastgesteld om de aandoening te diagnosticeren. Deze criteria zullen wereldwijd worden toegepast.

MAAR DAT IS DUS NOG STEEDS NIET ZO IN BELGIË...

Dus lieve mensen wij hebben jullie hulp nodig!

Wij hebben hulp nodig! Wij hebben fisiotherapie nodig! Wij hebben onderzoek nodig! Wij hebben yoga nodig! Wij hebben verzorging, hulp en begrip nodig! Desnoods alternatieve therapie! Maar wat wij vooral nodig hebben is de steun en de erkenning van de Wetstraat, de regering professionele professors enzoverder

Dit kost geld, wat we vaak niet hebben omdat we niet in staat zijn om te gaan werken!!! FOD keurt ons af op onze gezinssituatie niet op onze klachten, aandoeningen, dit kan zo echt niet meer verder!!!

Gelieve deze petitie te onder tekenen en hem zoveel als mogelijk te delen!

Samen staan we sterk!

Alvast bedankt!!!