Efteling moet stoppen met aanpassingen om zogenaamd racisme!

Beste directeur van De Efteling,

Met pijn in het hart neem ik kennis van het feit dat Carnaval Festival vanwege groot onderhoud drie maanden dichtgaat. Omstreden poppen met kroeshaar en neusringen worden hierbij vervangen door poppen met traditionele, Afrikaanse klederdracht. Volgens u past dat beter bij het huidige tijdsbeeld.

De blanke, vrolijk aangeklede poppen met klompen mogen lekker hun rondjes blijven dansen in het Carnaval Festival. Hetgeen natuurlijk niet meer dan logisch is. In Nederland dragen we allemaal klompen en een Volendamkostuum. Uw poppen moeten immers passen bij het tijdsbeeld.

Waar ik persoonlijk meer moeite mee heb, is Jokie, het witte clowntje met de grote, rode neus, de rollende ogen, het scheef hangende tongetje en de rode piemelbroek op z'n kop. Zijn vertolking doet vermoeden dat ik als blanke Nederlander 24 uur per dag strak sta van de alcohol en aanvullende verdovende middelen.

In een verklaring geeft u aan dat de recente ophef die is ontstaan, geen reden is geweest voor de aanpassingen. De Efteling heeft hier op eigen initiatief toe besloten. Vindt u het erg dat ik u als directeur van een Sprookjesbos niet blind op uw woord geloof?

Stilletjes heb ik de hoop dat dit bericht niet echt is. Dat het een droomvlucht is, een Fata Morgana. Dat u als directeur van het mooiste attractiepark van Nederland gewoon de (Joris en de) Draak steekt met mij.

Graag wil ik nog even van de gelegenheid gebruikmaken om twee 'witte Eftelingbewoners' een hart onder de riem te steken. Zij worden al jaren uitgelachen en beschimpt om wie zij zijn, maar geven geen krimp. De een heeft een chronische nekhernia, de ander obesitas. Chapeau en houd moed: Langnek en Holle Bolle Gijs.

PS: Kunt u ‘De Vliegende Hollander’ geen andere naam geven?
Ik kom uit omgeving Breda en sta het liefst met beide benen op de grond.

By the way, ik heb deze tekst gepikt maar hij is spot on. Bent u het hier mee eens, teken vooral en deel vooral zodat ik het straks bij de Efteling kan afleveren.