Effectiviteit van uithandengeving

Wij zijn 6 studenten Orthopedagogie - Toegepaste Jeugdcriminologie. Wij hebben ons voor het vak Grootstedelijke Uitdagingen verdiept in uithandengeving van jongeren. Uithandengeving is een maatregel die getroffen kan worden bij jongeren vanaf 16 jaar, die zwaardere feiten hebben gepleegd. Zij mogen berecht worden als een volwassene en zij kunnen hier dan ook een echte gevangenisstraf voor krijgen.

Door onderzoek te doen en door contact te leggen met desbetreffende instanties zijn wij tot de conclusie gekomen dat uithandengeving geen effectieve maatregel is. De jongeren die uithanden gegeven worden hebben baat aan goede begeleiding en gepaste hulp. Dit is in de gevangenis niet aan de orde.

De jongeren ervaren problemen op sociaal en emotioneel vlak. Wij zijn er, samen met vele anderen, van overtuigd dat er betere sancties bestaan. Denk hierbij aan een enkelband, langer verblijf in een jeugddelinquentiecentrum, herstelgebaren,...

Wij hopen met deze petitie een verandering te bekomen. Wij hebben hier wel uw hulp voor nodig. Als u er ook zo over denkt, willen wij u vriendelijk vragen om ons en de jongeren te steunen en deze petitie te tekenen.

Jasmin De Weerdt, Lisa Verbeeck, Sky Buggenhout, Shauni De Peuter, Amber Van Looy, Rowie De Wilde    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Jasmin De Weerdt, Lisa Verbeeck, Sky Buggenhout, Shauni De Peuter, Amber Van Looy, Rowie De Wilde om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.