Duidelijkheid over de impact van de COVID-19 maatregelen.

Wij vragen het kabinet uiteen te zetten wat de schade is van het virus, versus de schade van het huidige beleid. Denk hierbij aan werkloosheid, psychische problemen, onderwijs, huislijk geweld, eenzaamheid, sociale cohesie, alcoholisme, recessie - om er maar een paar te noemen. Niet om de hakken in het zand te zetten, maar om antwoorden te vragen.

Dit vragen wij omdat COVID-19 een grote impact heeft op ieders leven. Niet alleen op de gezondheid van de mensen die ziek worden, en niet alleen op de zorg, maar op ons allemaal.

Toch lijkt de regering en het OMT zich alleen te richten op het eerste: onze gezondheid en ons zorgsysteem. Met de impact op de maatschappij lijkt minder rekening gehouden te worden. Dat merk je aan het draagvlak voor maatregelen, waar het weekend van 22 januari zo schrijnend een voorbeeld van was.

Daarom vragen wij concreet aan het kabinet: om de voors- en tegens van het huidige beleid af te wegen, en hierover transparant en duidelijk te communiceren. Een goed voorbeeld hiervan zou zijn: een vergelijking tussen de potentieel verloren levens jaren door COVID-19 en de verloren levens jaren van de COVID-19 maatregelen. Met deze afweging moet dan het huidige beleid worden geherevalueerd, eventueel aangepast en voor toekomstige pandemieën worden gewaarborgd.

Door te ondertekenen, machtig ik Axel om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.