De Oude Brusselseweg in 9050 Gent is een nep-fietsstraat met gevaar voor de zwakke weggebruiker.

Huidige situatie fietsstraat Oude Brusselseweg: Mossel noch vis!

IMG_20200111_185828.jpg

In 2018 besliste stad Gent om van de Oude Brusselseweg (9050 Gentbrugge) een fietsstraat te maken.  Toen kwamen de verkiezingen… Na herhaaldelijk vragen – na de verkiezingen - werden pas anderhalf jaar later, eind 2019 een aantal bordjes type “fietsstraat” geplaatst over het traject en werden op het asfalt om de 100 meter enkele fietsstraat-pictogrammen aangebracht.

IMG_20200111_185742.jpg

Verder werd er aan de weginrichting niks veranderd en kreeg het wegdek niet de typische rode fietsstraat-kleur die kenmerkend is voor de fietsstraten in de binnenstad (Visserij, Volderstraat, Recolletenlei, …). Hierdoor is de fietsstraat een nep-fietsstraat waar auto’s zich absoluut niet houden aan de reglementering om achter de fietsers te blijven rijden of gewoon te snel rijden.  Er is geen enkele controle en geen enkele auto wordt hiervoor geverbaliseerd.

De huidige situatie is een mossel-noch-vis oplossing.  Dit zorgt enkel voor een onveilige situatie voor de zwakke weggebruikers en zal vroeg of laat aanleiding geven tot ernstige ongelukken. Bij navraag blijkt nu dat de herinrichting van de Oude Brusselseweg gekoppeld wordt aan de discussie over de wijkmobiliteitsplannen voor Ledeberg en Oud-Gentbrugge, waardoor ten vroegste midden 2022 een infovergadering zal komen hierover…  Zo zal er pas 4 jaar na de beslissing over gepraat worden…

Wij vragen

• Dat de volledige inrichting van een fietsstraat in de Oude Brusselseweg onverwijld en correct uitgevoerd wordt, waardoor ze als veilig kan worden verklaard.
  • Dat de fietsstraat met onmiddellijke ingang visueel herkenbaar wordt gemaakt als een echte fietsstraat.  Dit wil zeggen door middel van voldoende visuele elementen die onmiddellijk het statuut van de straat kenbaar maken (kleur wegdek, voldoende zichtbare informatieborden).
  • Dat er een echte sensibiliseringscampagne komt om de wijziging kenbaar te maken.
  • Dat bij de definitieve heraanleg van de straat ook rekening gehouden wordt met snelheidsbeperkende ingrepen in het straatbeeld (onder meer door asverschuivingen): hierover wensen wij een duidelijk voorstel met de nodige inspraakmogelijkheden en wel op korte termijn, niet pas in de zomer van … 2022.

Door te ondertekenen, machtig ik Olivier DC om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.