Carbidschieten is een traditie in de Bollenstreek en mag niet verboden worden!

De gemeente Noordwijk wil carbidschieten vanaf 2021 gaan verbieden. Wij zijn het daar NIET mee eens!

Al jaren vieren vele vriendengroepen in Noordwijkerhout en omstreken oudjaar door met elkaar het jaar uit te knallen. Dit gebeurt op een verantwoorde veilige manier op de landerijen of buitengebieden. Het is net als in de oostelijke provincies een moment in het jaar waar iedereen naar uitkijkt. Het is een traditie! Eentje welke ook nog eens op de nationale erfgoed lijst staat.

Wij vinden dat de gemeente niet zomaar van de ene op andere dag het carbidschieten mag verbieden. Nu het zelf afsteken van vuurwerk aan banden is gelegd lijkt een logische stap ook het carbidschieten te verbieden. Wat de gemeente vergeet is dat er meerdere mogelijkheden zijn om carbidschieten te reguleren. Er zijn dan ook genoeg mogelijkheden om veilig met elkaar een leuke middag te hebben. Laat carbidschieten bijvoorbeeld alleen op oudejaarsmiddag toe en stel een veiligheidsreglement op. Ook de plaats waar het mag worden gehouden kan in overleg, bijvoorbeeld alleen in het buitengebied of buiten de bebouwde kom.

Daarom willen wij met de gemeente in gesprek hierover en hebben we jullie hulp nodig! Hoe meer mensen achter ons staan hoe sterker we zijn.

Vind je ook dat de traditie carbidschieten niet verboden mag worden?

---TEKEN DE PETITIE---

Dank je wel!!

Vriendengroepen Noordwijkerhout

Vriendengroepen Noordwijkerhout    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Vriendengroepen Noordwijkerhout om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.