Burgemeester Krijgerplein? Lemmer

98058479_2930150737054003_4934742635114921984_o1.jpgPlein in Lemmer verdient na renovatie een waardige naam

In het programma Fryslân doc van 3 mei 2020 vertelde oud-rechter Severein over de tekortkomingen van Burgemeester Krijger van Lemsterland. Hij had zes Joodse mensen kunnen redden van de dood door ze tijdig in te seinen over wat er komen ging. Ze zouden dan nog kunnen ontsnappen. Maar nee, hij liet dat na, liet ze zelfs arresteren met desastreuze gevolgen.

Krijger kreeg daar na de oorlog ook een gevangenisstraf voor van een half jaar, weliswaar voorwaardelijk. Het was “een van de zwaarste zaken die het Hof heeft behandeld,” aldus oud-rechter Severijn in het tv-programma.
Het is dan ook onvoorstelbaar dat iemand met zo’n reputatie, laat hem dan burgervader geweest zijn, de eer mocht krijgen een belangrijk plein naar hem vernoemd te zien worden. Daar rust, gezien het verwijtbare gedrag in de oorlog, een nare smet op. De naam “De oude Markt” is in mijn ogen een benaming die recht doet aan een rijk Lemster verleden, zonder daarbij oude wonden open te rijten.

Zeker in een gedenkwaardig jaar als 2020 is het aan te bevelen een historische fout recht te zetten. Het plein had nooit de naam van deze burgemeester mogen dragen. Daarom pleiten wij voor de naam 'De oude Markt' die een waardige link legt met het Lemster verleden.

Zie ook het ingezonden stuk van Lipkje Schat-Visser. Te lezen op facebookpagina: Spanvis-Lemmer: Foto's en berichten.

Het hele verhaal is te lezen op www.spanvis.com

Roelie Spanjaard-Visser & Hendrik Bootsma.    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen geef ik Roelie Spanjaard-Visser & Hendrik Bootsma. toestemming om mijn handtekening door te spelen aan diegenen die invloed kunnen uitoefenen op deze kwestie.