Babenko Belgium - Contemporary Art Really Sucks!

Beste Locaal 01, Ik heb een artikel in de gazet van Antwerpen van vandaag gelezen. Als ik iets kan doen voor jullie laat het maar weten, ik bedoel zon protest actie op de straat of zo dat doe ik graag! Ik vindt als zij jullie gaat sluiten dat is pas anarchy! Maar we hadden het al lang door waar het naar toe ging dus zie onder de staat van zaken in de kunst wereld in België vadaag:
voor meer info zie hier: https://www.facebook.com/Nevermindtheconcept Contemporary Art Sucks!

Joke Schauvliege kan niet lachen met de affiche van een nieuw kunstenaarsinitiatief ‘Contemporary Art Sucks!’ is het initiatief van de opkomende kunstenaar Andrej Babenko.

Onder deze titel wist Babenko Belgium een 50-tal internationale kunstenaars naar Vlaanderen te trekken voor dit kunstproject. Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) prijkt op de affiche met de ontblote benen van Caroline Gennez (SPA) met de titel ‘Contemporary Art Sucks!’. Ze is er niet mee opgezet.

“De minister wenst niet geassocieerd te worden met een waardeoordeel over kunst”, wist de woordvoerder van de minister te vertellen. “En dat geeft de verkeerde boodschap” De Minister gaf in eerdere interviews toe dat ze niets van cultuur afkent. Men kan zich afvragen of Minister Schauvliege hiermee het juiste signaal geeft naar de sector die gekend staat voor creatief om te gaan met alle facetten van de samenleving.

Andrej Babenko - een genaturaliseerde artiest van Oekrainse afkomst die al ophef maakte in de cultuursector door een aantal van zijn werken aan Luc Tuymans te wijden - organiseert ‘Contemporary Art Sucks!’ omdat hij een opening ziet voor beloftevolle internationale kunstenaars. Hij vindt “dat het tijd is dat er eens wat punk rock in de kunst komt!”.

De expo vindt plaats van 17 tot 28 april in Designcenter De Winkelhaak in Antwerpen.

Het is een verkouden artiest die ons te woord staat in zijn atelier. Om het ijs te breken polsen we eerst naar zijn culturele hoogtepunten van het voorbije jaar. Zonder aarzelen begint hij over Luc Tuymans die zijn werken kwam bekijken bij zijn voorbije expo in Antwerpen.

‘Ik heb in erg diepe dalen gezeten toen ik pas uit de Oekraine kwam, maar toen ik hoorde dat Luc Tuymans mijn werk kwam bekijken, gaf dat een click’. Er zijn lichtjes zichtbaar in zijn ogen. Dan tovert hij zijn laptop naar boven en laat ons een aantal youtube clips zien die tot zijn verbeelding spelen. ‘Ik ben verschoten van hoe het er hier aantoe gaat, hoe de dingen werken’.

Bent u verschoten van de reactie van de Minister?

Andrej Babenko ‘Enorm’. Hij zakt terug in elkaar. ‘Het is een enorme teleurstelling. Ik had dat niet beledigend of sexistisch bedoeld. Het gaat om de kunst.’ 50 kunstenaars uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Frankrijk en andere landen komen hun werken voorstellen. Het gaat om schilderkunstenaars zoals Babenko Belgium zelf, maar het is ruimer dan dat. Fotografie, video-installaties, performances, beeldende kunst en andere installaties komen aan bod. Een bont internationaal publiek dat zich kan terugvinden onder de slogan ‘Contemporary Art Sucks!’.