Arts voor iedereen: meer aandacht voor diversiteit binnen Geneeskunde VUmc

Wij, geneeskundestudenten van het VUmc, vinden dat er nog meer aandacht moet komen voor diversiteit, discriminatie en stigmatisering binnen de opleiding. Dit gevoel is versterkt door de wereldgebeurtenissen m.b.t. de Black Lives Matter beweging van de afgelopen maand en de stilte van de opleiding hierin.

Concrete oplossingen ter verbetering zijn:
- Docenten hebben meer vaardigheden nodig om deze onderwerpen te bespreken (bijv. tijdens tutorgroepen en practica);
- We moeten meer leren over niet-witte patiënten om zo betere kwaliteit van zorg te kunnen verlenen (bijv. door ook stil te staan bij de manier waarop huidziekten zich manifesteren bij zwarte mensen tijdens de cursus “Huid & afweer”);
- Colleges moeten meer diversiteit tonen door meer afbeeldingen van niet-witte mensen te tonen, door niet-witte patiënten uit te nodigen of door niet-witte sprekers uit te nodigen;
- Er moeten meer niet-witte rolmodellen worden aangesteld in de vorm van tutoren, professoren en practicumleiders.

Wij vinden dat deze veranderingen nodig zijn om de kwaliteit van onderwijs en zorg te verbeteren. Wij menen dat de bovenstaande punten zullen bijdragen aan de opleiding tot (betere) arts. Medische kennis over de niet-witte man is al jaren lang uitvoerig onderzocht. Wanneer wordt het echter in het onderwijs geïmplementeerd?

A02B8086-89D1-4E36-8062-3D8EF269D9EB.png