Geen privatisering van de Kinderboerderij Wilrijk!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

AG VESPA ZOEKT UITBATER VOOR DE KINDERBOERDERIJ

2014-02-21 22:56:41

(Van: http://www.agvespa.be/sites/default/files/fortissimmo/files/912294/3027001049000005791.pdf)

AG VESPA biedt de uitbating van de kinderboerderij te Wilrijk aan, onder de vorm vaneen concessieovereenkomst. In opdracht van de stad Antwerpen gaat AG VESPA op zoek naar een externe beheerder die de kinderboerderij op een bedrijfsgeoriënteerde en zelfbedruipende wijze uitbaat met een sociaal- ecologische en educatieve meerwaarde voor de stad.Kandidaat-concessiehouders, die de boerderij wensen uit te baten, kunnen hiervooreen voorstel indienen. Voorstellen die oog hebben voor de natuur en landbouw-educatieve werking en de zorgfunctie van de boerderij, zullen extra gewaardeerd worden.Ook voorstellenin het kader vanduurzame(stads)landbouw( bijvoorbeeldhetnetwerkvanpluk-of zelfoogstboerderijen),met aandachtvoorde educatievewerking
voorAntwerpsescholenen voorpartnerschappenmet verenigingenen de inschakeling vanvrijwilligers,zijn extratroeven.Evenalsvoorstellen die in het behoud van het geheel of een gedeelte van de dieren voorzien.

En op pagina 6:

"Het stadspersoneel dat momenteel op de kinderboerderij werkt zal bij aanvang van de concessie elders binnen de stad worden tewerkgesteld.Het doel is dat de boerderij zelfvoorzienend en zelfbedruipend zal werken.De kandidaat- concessiehouder heeft de keuze de huidige basisdiensten met inbegrip van de vrijwilligerswerking al dan niet te blijven garanderen, de aanwezige dieren al dan niet geheel of gedeeltelijk te behouden".

De pers over actie Kinderboerderij 09 november 2013

2013-11-11 19:40:19

En in Het Nieuwsblad

En op De Wereld Morgen

Steungroep Kinderboerderij Wilrijk

Actie zaterdag 09 november 2013: Geen privatisering van de kinderboerderij!

2013-11-06 19:21:43

Tekst overgenomen van: PVDA Antwerpen

Op de laatste gemeenteraad stelde schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud (NV-A) dat de uitbating van een kinderboerderij  geen kerntaak van de stad is. Ze schetste ook meteen hoe de boerderij gerund moet worden nadat Boer Karl in februari op pensioen gaat: “De kinderboerderij moet zelfbedruipend zijn. We gaan dan ook op zoek naar een private partner die de kinderboerderij commercieel kan uitbaten”.

Heel Wilrijk is met verstomming geslagen. Boer Karl ziet zijn levenswerk in vlammen opgaan.

36 jaar lang bouwde hij de kinderboerderij uit tot het pareltje van de sociale en pedagogische plek die de kinderboerderij vandaag is. Naast de vele kinderen en scholen die de boerderij jaarlijks bezoeken, biedt de boerderij ook een werkplek aan mensen die rust en ruimte nodig hebben. Levanto werd door het stadsbestuur aangesproken om de kinderboerderij over te nemen, maar de gesprekken liepen vast op de verschillende visies over te toekomst van de boerderij.

Met een neoliberale visie veegt het stadsbestuur  mooie projecten gewoon van de kaart. Het enige dat telt is of een project rendabel is. Goed bestuur moet verder kijken. Vele kinderen en scholen uit de stad vinden op de boerderij een plek waar ze leren hoe de natuur werkt en kunnen er zien waar ons voedsel vandaan komt. Brood bakken, honing en kaas maken, de groententuin, geiten en koeien melken,… Iedereen kan hier terecht! Daarnaast biedt de kinderboerderij kansen aan mensen die op de reguliere arbeidsmarkt niet kunnen aarden omwille van de werkdruk of de werkomgeving. Ook jongeren die omwille van allerlei redenen een rustpunt nodig hebben, kunnen terecht bij het boerderijleven dichtbij de stad. Hier krijgen ze de ruimte om in de buitenlucht op hun eigen tempo hun werk te doen. Je kan niet overschatten hoe belangrijk dat is voor de eigenwaarde van deze mensen. Waar moeten zij naartoe als de prioriteit van de boerderij plots commercieel van aard wordt?

Laat je stem tegen de privatisering horen en onderteken de online petitie!

Datum: zaterdag, 09 november, 2013 - 15:00u
Plaats:
Kinderboerderij
Lievevrouwkesbosweg 20
2610 Wilrijk

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.