Stop de cancel culture aan de Universiteit Antwerpen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Symposium academische vrijheid 9 maart 2024

2024-02-06 20:26:26

Beste ondertekenaars

In 2022 ondertekenden jullie de petitie 'Stop de cancel culture aan de Universiteit Antwerpen', waarvoor nogmaals dank. Omdat wij de materie te belangrijk vonden om niet verder op te volgen, hebben wij in de nasleep van die petitie de organisatie 'Hypatia' opgericht. Deze bewaakt de academische vrijheid en de vrijheid van meningsuiting aan de universiteiten.

Op 9 maart 2024 vindt het symposium 'Academic Freedom in Crisis?' van Hypatia plaats aan de Universiteit Antwerpen. Voor meer informatie en om in te schrijven, klik hier

Omdat een van de sprekers en een deel van de toehoorders academici uit het buitenland zijn, is het symposium in het Engels.

Hopelijk mogen we jullie talrijk verwelkomen!

Met vriendelijke groet

Overhandiging petitie aan rector Herman Van Goethem

2022-10-06 12:59:11

Beste ondertekenaars

De woordvoerders van deze petitie hebben op 9 september de petitie symbolisch overhandigd aan Herman Van Goethem, rector van de Universiteit Antwerpen. Zij hadden ook een gesprek met hem. Dat verliep sereen, maar over de inhoud ervan kunnen we niet veel zeggen, omdat die vertrouwelijk was.

Het academiejaar is echter ondertussen weer gestart en de betrokken personeelsleden zijn nog steeds geschorst. Om de aandacht voor de zaak niet te laten verzwakken, hebben wij daarom volgend opiniestuk in Knack gepubliceerd: https://www.knack.be/opinie/vrijheid-van-meningsuiting-en-academische-vrijheid-onder-druk/. In hetzelfde nummer verscheen ook deze tekst: https://www.knack.be/nieuws/belgie/na-ontoelaatbare-uitspraken-aan-de-uantwerpen-geschorste-medewerkers-weten-nog-niet-wanneer-ze-mogen-terugkeren/.

In zijn openingsrede voor de opening van het academiejaar op 29 september verwees de rector in algemene termen naar het voorval. Ook de Antwerpse burgemeester Bart De Wever, die ook een toespraak hield, liet een allusie op de schorsing niet achterwege. De Wever waarschuwde echter duidelijk tegen ‘woke-tendensen’.

Met de organisatoren van deze petitie plannen we op termijn acties die breder gaan dan deze case alleen. We houden jullie daarvan op de hoogte.

Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt voor jullie massale steun!

Bedankt ondertekenaars!

2022-08-06 09:29:30

Beste ondertekenaars

Hartelijk bedankt voor jullie handtekeningen en jullie oprechte betrokkenheid. Uiteraard zijn wij achter de schermen nog volop met deze zaak bezig. Rond eind augustus mogen jullie een update van ons verwachten over de volgende acties.

Met vriendelijke groet

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.